Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

pondělí 22. listopadu 2010

Krevní skupina A,

Rh faktor pozitivní, FB negativní

Není to se mnou vůbec jednoduché. Zatímco radost z blogování se kdysi zrodila úplně spontánně, s Facebookem si stále nevím rady.
Někdy v roce 2008 jsem si tam cvičně udělala profil se jménem, které mě první napadlo, vyzkoušela, co to umí, nijak mě to nenadchlo a nechala jsem to tam vyhnít.
Sem tam přišla nějaká pozvánka, které jsem se omluvila, že jsem FB negativní a nic jsem neřešila.
Jenže!
Časy se mění!
Mám na FB všechny své milé, oni si tam spolu povídají a já jsem mimo. Nevím, co dělá Alex, nevím, že je Mladší smutná nebo Kapitán našel ztracenou Destruktorovu knížku.
Teda já se to stejně všechno dozvím, ale tak nějak pozdě, bokem, částečně...
Na druhou stranu je na FB X lidí z mého bezprostředního okolí, kteří by se mi asi přihlásili do přátel a já o to zájem nemám, přímo odmítnout bych je nechtěla, ale myslím, si, že jim není nic do toho, co dělám, jak se mám a nedej bože, aby mi tak lezli do fotek.
Řešily jsem to s Alex a to fakt stálo za to.
Ležely jsem spolu v posteli a šeptaly si, abychom neprobudily Destruktora:
"Tak si, mami, dej nějaké jméno, aby tě poznali jen ti, co jim ho řekneš."
"Ježíšmajrá, jaké jiné jméno?"
"No to je jedno," zamyslela se Alex, "třeba Jana Prsatá.... týjo! to bys měla přátel...."
Rozesmály jsme se pod peřinou jako dva blázni.
"A za fotku bych měla dopravní značku Hrboly na silnici," hýkala jsem smíchy při představě, jak oznamuji svým blízkým, koho to doteď měli doma :-).


Ne, Janu Prsatou jsme nechali umřít dříve, než se zrodila, ale nápad mi hlodá stále.
Něco s tím asi udělám. Páč se mi občas večer  zasteskne...
 

38 komentářů:

  1. jee jak já ti rozumím.. pravidelně mi někdo řekne: mrkni na fb, mám tam fotky.. všechno se dozvídám s ročnim zpožděnim, protože jsem si to nemohla přečíst \"na zdi\" ale zatím odolávám

    OdpovědětVymazat
  2. Tak mně by ani tak nedělalo problém na FB něco napsat, spíš mám problém s \"pochopit proč to dělat\", ten systém mi připadá podivný a vůbec mu nerozumím:-(

    OdpovědětVymazat
  3. S Facebookem se to má tak, že nic se nemá přehánět;o) Já jsem díky němu potkala staré známé, se kterými jsem obnovila kontakty, což by se jinak nestalo, ušetřil mi čas, když jsem byla v zahraničí, protože jsem nemusela X lidem psát, jak se mám a co dělám a ať pošlu fotky, a občas se díky FB dostanu i na zajímavé akce, které bych jinak nezaznamenala. Na to, abych tam hospodařila na virtuální farmě, oblékala vrituální zvířátko a psala, že jsem měla ráno průjem, ho nepotřebuju. Časem jsem se i naučila necítit se trapně, když odmítám žádosti o přátelství třeba od lidí z nižších ročníků z gymplu, které sice znám od vidění, ale určitě jsem s nimi nikdy nemluvila. A jinak, když je ti někoho trapné odmítnout, můžeš si v profilu nastavit, co všechno daná osoba může vidět, i když ji budeš mít v přátelích. (Můžeš skrýt jednotlivá alba, statuty, celou Zeď atd.) Stačí si trochu pohrát s nastavením soukromí a mít soudnost a FB je pak docela užitečná věc;o)

    OdpovědětVymazat
  4. souhlas s Kopřivou.
    ale Jana Prsatá by ti, Báro, fakt slušela :)

    OdpovědětVymazat
  5. Všichni jsou už v MexikuKde jen jsou a kde jsem já
    proč všechno končí co začíná
    smůla se na mě lepí ze zvyku
    a všichni jsou na Fejsbuku :)

    OdpovědětVymazat
  6. Hmmm,Báro, kdybych Tě neznal, napsal bych teď něco ve smyslu, že pokud se o svých blízkých dozvídáš \"pozdě, bokem, částečně\" a potřebuješ proto fejzbůk, je něco shnilého u vás ve státě dánském. Ale protože Tě trochu znám... ;-)
    FB teda fakt ne. Pokud už potřebuju vyřvat cokoliv do světa, mám na to vlastní web a činím tak výhradně podle svých představ.
    Kolega Feudal (www.feudal.cz) má na svých stránkách pro tyto případy trefné oznámení: \"Nejsem a nebudu na Facebooku - nebrodím s ostatními sociální stoku ...\"

    OdpovědětVymazat
  7. Ty ešte nie si na fejsbúku?! A s kým si to ja teda takmer každý večer četujem? 8-O

    OdpovědětVymazat
  8. taky fb moc nemusim. teda, jsem tam, ale nechodim tam... tak jednou za mesic. ted jsem zjistila, ze mi tam spousta lidi pralo k narozkam... asi 14 dni pote :D

    OdpovědětVymazat
  9. Souhlas s Kopřivou, brodění sociální stokou je takové, jaké si ho uděláš. A říkat \"ne\" ve chvíli, kdy se ti chce říct \"ne\", je velmi osvěžující a antistresové. ;)

    OdpovědětVymazat
  10. Aburodinkahlásí, že taky není na FB :)

    OdpovědětVymazat
  11. Jsem FB odmítl poté, co mi začalo do mailu chodit jakésí přání, že kdosi, koho sem v životě neviděl, se se mnou chce přátelit. Já sotva stíhám své nejbližší přátele a ještě se dohánět s někým jiným.
    A tak si obecně myslím, že s přáteli se vždycky nakonec nějak najdem a nepotřebuju vědět, že jejich kočka má ráno průjem a že obědvají vepřo knedlo zelo. Třeba onehdá jsem v Hradci Králové potkal známého ze školy, za jehož sestrou jsem pálil a hned druhý den mi psala mail a po pár mailech sem věděl vše poctatné, jak se má, co dělá a tak. A napíšeme si zase třeba o vánocích:-) a rozhodně mi neunikne nic poctatné z jejího života.

    OdpovědětVymazat
  12. Přítelkyně,uvidíme, jak dlouho se nám podaří odolávat :-)))

    Mod, ještě před časem jsem to měla jasné. Nebylo proč tam být. jenže teď se to trochu změnilo a už by to nebylo tak samoúčelné.

    OdpovědětVymazat
  13. Koprřivo,že i přátelům lze nastavit jiné přístupy, to jsem nevěděla. Řekla bych, že s tímhle nastavením si hraje málokdo. Dík za střízlivý pohled.

    Dewberry, já to teda nechápu, vždyť mám i dost jiných dobrých vlastností :-)))

    Teo, ty si děláš legraci, ale i tady na bloguje je trochu vidět, jak se nám ti kdysibloggeři pomalu přemisťují do Mexika.

    Vojto, víš, co je to shnilé ve státě Dánském? Jsme od sebe daleko! A tím pak vznikají naprosto specifické situace, které by za normálních okolností vůbec nebyly. Navíc Alex je na FB dost a když teď jezdí \"domů\" jednou za měsíc, tak by se mi líbilo s ní občas prohodit pár slov třeba na chatu, když ji tam náhodou zahlédnu. Stoku si z toho udělat nenechát, tak jako jsem si ji nenechala udělat z blogu. Však víš :-)

    OdpovědětVymazat
  14. lojzo, ježyš(c)!že by můj úžasný nick byl již obsazen?! :-8

    Sedmi, to je typická situace, která by se mi mohla stávat též :-)

    Bohdane, já jsem dlouho říkala v pohodě a NE, ale teď asi řeknu klidně a antistresově ANO :-).

    Abu, to bude jak u nás, jeden to prolomí a už to pojede :-)))

    Sejra, já o lidem ze své minulosti mám docela přehled, sem tam si dáme nějak vědět a to mi stačí, podobně jako tobě. Představ si, že budeš mít dlouhodobě ženu 100 km daleko a budete spolu chtít nějak komunikovat, tak FB je vhodný doplněk. Ale opravdu jen doplněk!

    OdpovědětVymazat
  15. Také nejsem na FB a doufám, že nebudu.
    Uvažovala jsem o tom jenom kvůli sestře, která bydlí hodně daleko, že bych věděla víc, co dělá, ale nakonec myslím stačí mail a Skype.
    Nakoukla jsem na FB přes profil někoho jiného a musím říct, že se mi nelíbí ten princip: dáš tam své fotky z nějaké akce, ale na nich je ještě někdo jiný, kdo o tom třeba ani neví, že tam bude jeho fotka vyvěšena, a přitom si to může prohlédnout kdekdo.

    Exodus bloggerů na FB také pozoruji a je to škoda, ale je to asi přirozené, protože plknout něco na chatu je méně náročné než stvořit smysluplný text na blog a ještě si pak číst rýpavé komentáře:))

    A také mne dost rozzladilo, když mi přišla pozvánka na FB od osoby, kterou vůbec neznám, dokonce opakovaně.
    Navíc se to nějak propojí s pamětí mailového adresáře nebo co, protože to pak vyjede \"další osoby na FB, které možná znáte\" - a to jsem se nestačila divit, hotový Big Brother, rodina, kamarádi, co jsem dlouho neviděla, klienti a i lidé, které znám jen velmi zběžně.

    Nic pro mne:(

    OdpovědětVymazat
  16. tak ja v Mexiku jsem a nestezuju si :) Pokud si clovek urci hranice...kolik casu na tom hodla stravit, jak to hodla profiltrovat aby ho to tesilo a neprudilo, co na tom vlastne hodla sdilet a sdelovat a s kym...pak je to piece od cake a muze to blogovani vhodne doplnit, nikoliv nahradit.
    Chris ma platnou pointu: ony ty statusy jsou vetsinou plytke a brzo zapadnou, kdezto pro clanek na blogu je potreba myslenku trochu vykonstruovat a smysluplne vest a na to uz valna vetsina nema cas.
    Samozrejme social networks jako FB vedou volny a otevreny internet k zahube, svejma aplikacema, shormazdovanim a drzenim dat etc.

    OdpovědětVymazat
  17. no.....FB taky nie je nic pre mňa, ale občas tam nakuknem.

    Bára, ja som tam pod nickom SV a fotku mám Tatry ;-) takže ma tam väčšinou kontaktujú len ľudia, ktorí ma poznajú. celkom dobré nastavenie súkromia ;-)

    a na veci, ktoré nechcem, proste nereagujem. a nielen na FB ;-)

    OdpovědětVymazat
  18. Chris,to je největší nešvar, že při dávání \"svých\" fotek drsně porušuješ soukromí někoho třetího. U toho jsem se už párkrát pěkně vytočila. A nejhorší je, že když na to upozorním, vypadám jako paranoidní blázen.
    Že mi google začne nabízet lidi, které bych mohla znát mě také nemile překvapilo. Používím aktivně Google reader a tam mi to nabízí také k odběru blogy, kam občas nakouknu, ale ve čtečce je nemám. ...inu taková je doba...

    Spoon, u tebe jsem si všimla, že jsi blog a FB dokázala dobře propojit. U lidí, co jsou daleko od svého rodiště (úmyslně nepíšu domova) má FB asi největší smysl.

    SV, přiznám se, že když jsem narazila na FB na tebe, byl to první impuls k tomu, že bych to mohla udělat nějak tak, jako ty a být na FB v relativním soukromí. Tvůj způsob se mi fakt líbil. Myslím, že pobobně to má ještě jedna spřátelená bloggerka a funguje to dobře.

    OdpovědětVymazat
  19. Co se týče toho propojení s mailem, tak je lepší si pro účet na FB zřídit speciální mailovou schránku, kterou jinak nepoužíváte k žádné komunikaci a nemáte tam ani kontakty. Já jsem to udělala potom, co mi někdo říkal, že FB pak přes váš email (ne přímo, že by se vám naboural do schránky, ale příjemce ví, že jste to vy) posílá kontaktům ve vašem adresáři tyhle pozvánky. Což je pak docela trapný, když to přijde třeba šéfovi:o)

    Jinak má samozřejmě FB i svoje mouchy. Naposledy mě rozčílil, když jsem úplnou náhodou zjistila, že při ohlašované změně nastavení soukromí (kterou mimochodem hodně lidí nepostřehlo, i když to bylo na hlavní stránce, a dodnes má veřejný profil a evidentně o tom neví) automaticky změnil i soukromí fotoalb na \"přátelé přátel.\" Takže to nastavení od tý doby radši furt hlídám, jestli si tam Velký bratr něco nepřenastavil sám;o) (Teď jsem musela potenciální budoucí uživatele odradit;o)).

    Christabel s těmi fotkami zmínila zajímavý problém. Shodou okolností jsme se o tom nedávno bavili s kamarádem právníkem, který tvrdí, že osoba na fotce by nejenom měla mít možnost odtagovat se z ní, ale i si \"zamazat\" obličej, aby nebylo poznat, kdo na té fotce je.

    OdpovědětVymazat
  20. Mně ten FB vyhovuje v tom smyslu, že tam mám zadané věci, které mě zajímají- myslím věci, které se dějí veřejně, a prostě to hnedle vidím, nakonec kvůli tomu sem si ten účet kdysi zakládala.

    OdpovědětVymazat
  21. 18: tak ja mám naozaj skvele vychovaných kamarátov. smajlík spokojník. nacapiť niekam moju fotku (tzn. tú, ktorú som fotila aj, aj tú, na ktorej sa vyskytujem ja ;-)by si nikto bez môjho vedomia nedovolil ;-)

    OdpovědětVymazat
  22. btw, svojho času mi písala kamoška:no SV, takto prestrojenú ťa na FB asi veľa ľudí nenašlo (ľutovala ma ;-) som jej vysvetlila, že FB nepožívam na rozširovanie rád svojich kamarátov, skôr na praktické veci, napr nakuknem, či sa už kamarát vrátil z Afriky a tak.
    FB vnímam ako druh hry. Niekomu sa veľmi páči, niekomu nie.

    OdpovědětVymazat
  23. Kopřivo,FB si sám změnil nastavení? No to je síla. Mně úplně stačí, když na Google píšu mail a vedle na liště mi nabíhají reklamy tématicky spojené s textem mailu. No a ty fotky, to je kapitola sama pro sebe. To je tak zneužitelné, jenže vetšině uživatelů je to v podstatě jedno.

    Mod, pokud FB plní to, co potřebuješ, je to v pořádku. Já se můžu na celý Fb vykašlat, bo někteří patrně vůbec nepochopili, proč si ho chci založit.

    SV, to bude tím, že tvoji kamarádi nejsou banda puberťáků :-)))
    Kamoška mě rozesmála, evidentně nepochopila nic :-D

    OdpovědětVymazat
  24. Hihi, krevní skupina 0, Rh faktor negativní, FB pozitivní. ;o)))
    S fejsbukem nemám problémy žádné a dost často mi tam něco hne bránicí. Žlučí málokdy. Snad se ještě nestalo. Jen když zahapruje nakládání fotek, ale za to nemůže nikdo. Jo, ale hrne se mi někdy do mailu, co kdo plknul u mých kontaktů. Myslím kecy lidi, kteří nejsou na mém seznamu. Tož to se mi zdá trochu uvalené. ;op
    Tak se rozhodni ke své spokojenosti. Určitě to jde nastavit, abys byla v kontaktu s kým potřebuješ a nikdo nezvaný Tě neobtěžoval. ;o)

    OdpovědětVymazat
  25. Přemýšlel jsem, zda k tomuto tématu něco podotknout, ale skoro všechno už tu bylo řečeno. Tak jen můj osobní názor: XK (xichtoknihu) NE!

    OdpovědětVymazat
  26. Oby,dík na názor, tys to pojala podobně jako SV a to by mi také tak vyhovovalo, pokud se nějak rozhodnu.

    Jago, mě k tomu vede hlavně to, že bych tam narazila na dceru častěji než v reálu, což by nebylo k zahození. Někdy je to legrace, jak tyhle věci fungují. Když vlezl na XK náš dědeček, během pár týdnů měl skoro 2 tisíce fanoušků :-)))

    OdpovědětVymazat
  27. Ja to tam MILUJU!
    Slezli jsme se tam cela parta z chatu a nikdo nas neotravuje :)).Pak tam mam byvale zamestnance z koupaliste a \"pratele\" jsem trosku probrala a nedela mi problem pratelstvi odmitnout.Treba jsem v klidku zamitla bratra :)).

    OdpovědětVymazat
  28. Cheo,tak je to v pořádku, protože kdyby to tak nebylo, proč by tam ty miliony lidí byly, že? :-)
    Zvrhlý mi to přijde ve chvíli, kdy slyším histroky, jak se po rozchodu s milým chodí ona trápit na fotky svého ex a podobně... to je masochismus nejtěžšího kalibru!

    OdpovědětVymazat
  29. 28: nojotoje. ale to už nemá nic spoločné s FB asi.

    OdpovědětVymazat
  30. SV,no to snad jde na FB nejlépe. Slyšela jsem to už mockrát jak někdo slzí na albech svého ex... brrr

    OdpovědětVymazat
  31. brrrr.....smajlík nechápajík

    OdpovědětVymazat
  32. Facebook jsem zkusil, důvody obvyklé - kamarád tam dává fotky, jiný je tam pečený vařený... Přes hodinu jsem ladil nastavení soukromí a stejně jsem si nebyl jistý, jestli je dobře (a jak zmínila Kopřiva, musí se to hlídat pořád). No a pak mi začali naskakovat přátelé a na zeď se valit taková masa banalit, že jsem po pár týdnech účet smazal. Někde jsem četl trefnou analýzu - starší internetová generace ho má jako zdroj informací a proto sociální sítě vidí jako ztrátu času. Mladší internetová generace má sociální sítě jako prostředek sociální interakce, žije v nich - a nechápe, jak to někdo může vidět jako ztrátu času. O mě to platí stoprocentně.

    OdpovědětVymazat
  33. Kdysi jsem četl scifi povídku. Z nějaké asi vzdálené budoucnosti. A tam hlavní hrdina, druhořadý detektiv, vyhledával své objekty na netu. Podle obličejů na fotkách, turistických fotkách. Měl jsem za to, že je to komplikované, že to možná půjde, ale kdy? Jak jsem se mýlil. Ta doba je tu! Vhodně instruovaný google Picasa to dokáže už teď. Zkuste si schválně označit ve svých albech své blízké, budete překvapeni jak po několika desítkách identifikací bude Picasa bravurně vyhledávat a označovat obličeje na fotkách sama. :-)
    A pak svou práci zveřejněte na internetu.
    A pak běžte diskutovat o soukromí na facebook. :-)
    Jo a FB mám, ale bojím se. :-(

    OdpovědětVymazat
  34. Wicky,dobrá otázka :-)))

    Wu, tak tím jsem se zařadila jako starší internetová generace a můžu v klidu zemřít :-)))

    Mikine, až se rozjede to, o čem píšeš, tak už si opravdu budu myslet, že v nějaké sci-fi žiju. Ale protože nebudu ani Jana Prsatá ani Jana Zvědavá, tak se snad nemám čeho děsit.

    OdpovědětVymazat
  35. Báro,já to zkusila před rokem a štvalo mě, že si musím přečíst i o tom, jak si Mirek v horní dolní uprdnul. Profil jsem zrušila asi po3 týdnech. Chyba ale byla v mém nastavení - jak už bylo několikrát zmíněno.
    Před třemi týdny jsem byla u rodiny ve Francii a dala jsem FB druhou šanci. Nesupluje mi blog, spíš je to rychlý kontakt na lidi. :)

    OdpovědětVymazat
  36. FB používám a tvrdím o něm totéž, co se tvrdívá o ohni: Dobrý sluha a zlý pán. jsem rád, že díky němu jsem se dostal do kontaktu s dávno ztracenými přáteli a kamarády. Nedávám si do přátel lidi, které za přátele nepovažuji. A že si někdo zrovna uprdl v Horní Dolní, no každý si dává do statusu, na co má, ostatně to většinou vypovídá spíše o něm, než o mně. Mám přátele, kteří do statusu veršují a přijít o tohle, to by byla přece docela škoda ;-)

    OdpovědětVymazat
  37. Petisee,rychlý kontakt na lidi - jo! to beru, to má smysl. Akorát se to nesmí zvrhnout tak, že když se jednou na FB nekouknu, tak mi unikne info o tom, jak se ruší dlouho domluvená akce, protože ta informace se tam objeví v čase 10 minut před začátkem. I to jsem zažila :-(

    Kamio, čéče, tak to já tvůj přítel teda být nemůžu, bo já neumím veršovat... :-))))

    OdpovědětVymazat