Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

středa 4. listopadu 2009

Destruktorovy žblepty

Příspěvek jen tak pro nás domácí, abychom nezapomněli.

Už to vypadalo, že tohle ani moc zapisovat nebudu muset, protože Matýsek mluví pěkně, hezky pečlivě vyslovuje, ale stejně pár perliček máme.
Slovíčka se mu moc nepletou, výjimkou je volítko (náš výraz pro ovladač od televize) a vodítko. Kimbu zásadně vodí na volítku.

Spíš je mu sem tam špatně rozumět, trochu mu dělá problém "s" a "š".
"Pejsek, pejsánek" řekne hezky, ale pes je stále "peš".
Hezky se tahle záměna projevila na benzínce, kdy chtěl s jedním pánem pokonverzovat o jeho zaprášeném autě a vypadlo z něj: "Auto, zaprasený, máš...?"
Pán na to neřekl nic, sedl do toho svého černého zapraseného Mercedesu, vrhl na mě škaredý pohled a odjel. Rozveselilo mě to na celé odpoledne.
 
Záhadou bylo slovo "kotrenej" dva dny mi trvalo, než jsem rozluštila, že je to kontejner a to jenom proto, že jsem šli spolu recyklovat a mrňousek trval na tom, že:"Otevřu kotrenej šám!"

Větičky tvoří dle vlastního slovosledu, začínal opatrně s dvěma slovy, zásadně opačně: vstávat budu, ven pudu, chleba vemu...
Teď už je profesor, přišel ze dvora z  pískoviště, kam si vyšel sám, za chvíli se vrátil do kuchyně a hlásil mi: "Ven pudu, byl sem."
No můžu se pak na něj zlobit? Nemůžu. Rozesměju se, řeknu mu, jak se to říká správně a třeba mu v té hlavičce něco z toho zůstane na příště.

Některá slůvka nachází nevím kde, aby je pak použil v situacích, kdy padáme smíchy.
Jeli jsem minulý týden na skvělý výlet (o tom bude řeč příště) a jednu chvíli jsme skončili na nádražíčku v lese, kde moc vlaky nezastavují, ale občas tam na ně někdo čeká. Stalo se to i nám a jedné manželské dvojici s pejskem. Pěkná paní v oranžové bundě padla asi mrňousovi do oka, protože za ní pořád chodil a otravoval ji a já jsem nevěděla, jak moc je jí to příjemné. Já, Markétka i Kapitán jsme se ho snažili trochu mírnit, ale nedal si říct.
Jednu chvíli si lehl do kamínků kousek od kolejiště, máchal rukama, nohama, což už mě katapultovalo z lavičky a s ostrým dotazem:"Co děláš?" jsem šla po něm.
Kouknul na nás, pak na paní a s převahou řekl:"Machrruju!"
Kde to slovo vzal, bůh ví...

Dnes někde zaslechl slůvko "mrcha".
Zdá se, že jeho význam pochopil naprosto přesně, takže se mám na co těšit.
Pokud mrchou označil jen neposlušnou Kimbu, je to v pohodě, horší bude, až zase potkáme naši "milou" sousedku, které mrcha opravdu je a Matýsek to určitě ví :-)))


 

24 komentářů:

  1. Přesně toto,je nejlepší čtení do našeho současného počasí. Pobavil jsem se

    OdpovědětVymazat
  2. Ja vim,ze to zni jako \"trapne klise\" ale pockej,az prijde ze skolky.Dcera nedavno obdarila sveho Otce titulem \"HAJZLE\" a o bratrovi pronesla\" To je ale malej kreten mami vid\"?.Nikdy bych tahle slova v pritomnosti deti nepronesla( i kdyz jsem sprosta hodne) a s Tomem si rikame jmeny,nikoliv temito tituly :oD.Desim se dne,kdy obdari necim moji tchyni...

    OdpovědětVymazat
  3. A jak jsme na toms \"blbečkem\"? :-))))
    Kontejner mě napad okamžitě, asi mám lepší tréning:-)) Já teď učím slova Čaky hláskováním a tak jsme už udělaly z tošičky konečně ko-či-čku a z papesíku tento víkend ka-pes-ník!

    Co pleny?:-))

    OdpovědětVymazat
  4. Moc hezké,podobné zažívám s vnukem o pár měsíců starším, také je problém s a š. Včera mě zaskočila pětiletá vnučka s dotazem, co znamená \"podemele tvoje oči\" - ve Zpívánkách byla Holka modrooká. Neumím to vysvětlit a vlastně to ani sama nevím.

    OdpovědětVymazat
  5. Jen tak pro vás domácí, abyste nezapomněli? A co když ti znovu hrábne a smažeš blog?! :o)

    OdpovědětVymazat
  6. V polovině článku jsem se začala dusit rohlíkem... zaprasené auto mě rozesmálo tak, že jsem to málem nepřežila:)
    Ke slovu blbeček mám vzpomínku, že když byla sestřenice v Destruktorově věku, pohladila dědu jednou po pleši a řekla mu něžně: \"dědečku, ty můj blbečku\" a on se urazil! :))

    OdpovědětVymazat
  7. Báro,zrovna dnes jsem si na tebe vzpomněla, když jsme šly ze školky. Nevíte někdo prosím vás, proč prší?
    Tedy kromě toho, že přišel hroznej šedivej pršavej mrak. Hm, ale proč přišel ten plšavej mjak?

    OdpovědětVymazat
  8. Jé, Báro - to \"jen tak pro domácí\" mě teda dnes ukrutně pobavilo... :-)))

    Ráno manželovi pro jistotu řeknu, ať jde umýt to \"zaprasený\" auto. Jeden neví, na koho by mohl na benzínce třeba narazit...

    OdpovědětVymazat
  9. Krásne!
    Keď bolo naše staršie mláďa asi tak trojročné, malo vo veľkej obľube všetkých starých ľudí a rado sa s nimi dávalo do reči. A potom sme len nemo zírali, ako babičkám na pieskovisku rozpráva o všetkom, čo sa u nás doma deje. Ešte že sme boli pomerne slušná rodina, takže sme sa za tie prezradené detaily až tak veľmi nehanbili. Iba občas. ;-)

    OdpovědětVymazat
  10. Buteo,včera bylo fakt ohavně, dnes je lépe, dokonce se dá jít na chvíli i do zahrady dosbírat ořechy :-)

    Mod, \"blbeček\" se od té doby v mrňousově slovníku nevyskytl.
    Papesník je super, u nás trochu přežívá slovo \"tominy\", což byly jednu chvíli těstoviny.
    S plenami je to dobré, nějak samo se to během září vyřešilo, nechce nočník, chodí na sedátko na záchod a plíny má ještě na spaní a na dlouhé cesty autem, protože to spí obvykle také :-).

    OdpovědětVymazat
  11. Cheo,Danielka je tedy číslo, \"HAJZLE\" mě tady málem shodilo ze židle :-))))

    Jani, takových blbin je v říkadlech spousta, ale hlavně, když se to rýmuje :-))))

    Teo, koukám, že přemýšlíme úplně stejně, sotva jsem napsala titulek, hned mě tohle napadlo :-p

    čagi, seděla jsem dnes ráno na důležitém jednání a v rámci nudy jsem si projížděla na mobilu co nového na blogu a při tomhle tvém komentáři jsem nekontrolovatelně vyprskla smíchy a teď mám průser... ;-)

    OdpovědětVymazat
  12. Chris,tohle jsou lahůdky a nejlepší je, když se dítě zeptá v prostředku hromadné dopravy a všichni kolem čekají, jak se s tím vypořádáš. Dnes už se mi to asi nestane, ale s Alex byly tyhle \"autobusové\" debaty a následné debakly docela běžné.

    Nominku, já to beru tak, že tohle fakt asi nikoho nezajímá, ale byla bych ráda, kdyby to časem nezapadlo. Tedy pokud mi nehrábne, jak pravil moudrý @Teo :-)))
    V rámci řepné kampaně už tady nejsou auta vůbec zaprášená, ale výhradně jen zaprasená! Klidně manžela nech jezdit ;-)

    Lojzo, ono stačí, když dítko řekne něco úplně normálního. Jako jednou desetiletá Alex. Byly jsme na nějakém odborném vyšetření a lékařka chtěla vědět, kdo je náš pediatr. Já to nevěděla, tak abych nevypadala tak blbě, tak jsem řekla, že nevím, že v naší vesnici bydlíme teprve chvíli. A Alex do toho lakonicky řekla :\"Jo, asi 8 let.\"

    OdpovědětVymazat
  13. takže nápodobně;) je fajn, že se umíme takhle vzájemně odbourat:)

    OdpovědětVymazat
  14. Já sem tuhle zaklel u vaření večeře (pukla mi luxusní skleněná poklička) a náš Pepíček prohlásil: \"Taťko, vůbec nemáš salónní chování!\"

    OdpovědětVymazat
  15. čagi,to nemělo chybu!

    Sejra....salónní chování.... chachá, to si musím zapamatovat, to se bude hodit, zdravím Pepíčka :-)

    OdpovědětVymazat
  16. Báro, tak se tu bavím nad těmi neodolatelnými neopakovatelnými.. a naše holky tu diskutují o dětech. A právě mluví o Matýskovi.A to je ten malý, co už umí RRRRR. A Mrně tu chodí a dělá ŽŽŘŽŽŘŽŽŘŽ a ohromně se o toho obě baví :-) Tož tak naň ho vzpomínají..

    OdpovědětVymazat
  17. No tak to je teda sííla! Hlavně jak machroval:)) Neuvěřitelné... Úplně to vidím:)

    OdpovědětVymazat
  18. Vozím kluka do školy, a abych jako využila času, řekla jsem si, že mu začnu poznenáhla vysvětlovat pravidla etikety. Jako že kdo jde do dveří první, kdo zvedne dámě kapesník, atd. Tuhle jel pro něj děda. A kluk chtěl navázat hovor, a řekl dědovi, cože to do něj hustím. No děda se k tomu postavil po svém. Začal mu ta pravidla, co už kluk znal vysvětlovat dle svého fištronu.
    Když dámě upadně kapesník, vrhneš se po něm , vysmrkáš se do něj a pak jí ho podáš. Asi pět takových podobností co děda podal po svém a kluk se řehnil ve vlaku tak na celé kolo, že se všichni cestující museli obracet. Děda byl na vrcholu blaha, jak to s klukem umí!
    No co nadělám, asi si bude pamatovat více ta jeho vysvětlení.

    OdpovědětVymazat
  19. Nechápu, jak může dětem do 5 let věku někdo rozumět! :)

    OdpovědětVymazat
  20. [11] Báro:)) ja mam nastesti rozumneho manzela,ktery vi,ze skoro 5 leta slecna to nemysli jako nadavku,ale jako spolecensky prehmat.Laskave ji vysvetlil,ze tohle male slecny nerikaji tatinkum a vubec nikomu.
    (to by sakrys ten Jezisek taky nemusel priletet ) :))))


    Elizo : :oDDDD DEDA JE BAJECNEJ :)))

    OdpovědětVymazat
  21. Sabe,Matýsek zase vzpomíná na traktor, asi mi nezbyde nic jiného, než ho koupit :-)

    Kamio, jak si vzpomenu na \"machrovací historku\", tak se rozesměju ještě teď.
    Byly i další, ale nestíhám zapisovat.

    Elizo, tahle super ironie mu prospěje, aby viděl, že nic není dogma a já jsem hodně tohle použivala i u Alex. A neboj, vždy v reálu pak rozeznala naprosto přesně, kdy je potřeba zůstat u konvencí a kdy může do recese :-)

    OdpovědětVymazat
  22. Ahoj Sedmi,od včerejška chodíme na zkoušku do školky, tak příležitostí k pobavení bude jistě víc.

    Sunfreedom, to bude kus od kusu, někdy je problém rozumět i někomu, kdo má třicet :-).

    Cheo, tohle je jasné, urazil by se je primitiv, však víme! ;-)

    OdpovědětVymazat
  23. No to se nedivím, já taky moc nestíhám zapisovat a to nemám Destruktora kolem sebe:)

    OdpovědětVymazat