Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

úterý 20. října 2009

Korunu za slovo

a byl by z něj boháč!

Matýsek se rozmluvil  neuvěřitelně.
Začalo to krátce před druhým rokem, kdy jeho nejoblíbenější hra byla "Na slovíčka."
Já ho uspávala a on mi nahazoval různá slůvka a já jsem je opakovala a říkala mu, že už spinkají.
"Tatra."
"Tatra spinká," já na to.
"Bagr."
"Bagr spinká..." a tak to šlo, dokud nespinkal i Matýsek. Málokdy řekl nějaké slovo dvakrát a dával si záležet, aby vyjmenoval všechna auta, zvířátka, obsah kuchyňské linky, hračky, členy rodiny i nerodiny, jídla, zkrátka, kde co.
Všechno glosuje, stále se ptá a chce nová slovíčka. Občas se rozesměju, to když si vzpomenu na rozkošného robota Číslo 5 a jeho "hlad" po informacích, podobnost nemůže být čistě náhodná. 
Běžná otázka je :"Co dělám?" a já musím povídat co dělá a dávat si pozor, aby z toho nebylo to, co mě vždycky prvně napadne a to "zlobíš".
Vezmu ho do náruče a jdeme třeba přiložit do kotelny a Destruktor nesmí vypadnout z vůdčí role.
"Kam jdu?" kontroluje situaci a já doufám, že ho při mém "do kotelny" nepopadne amok nesouhlasu, jako když jsem minule řekla "do postýlky".
Přesně došlo na to, jak Alex loni o vánocích říkala:"Ten bude mluvit určitě brzy, podívej, jak je nasranej, že mu nerozumíme."
Jeho otázky mě kolikrát zastihnou docela nepřipravenou.
Koukáme na formule 1 a přiletí dotaz:"Kam jedou?"
Sakra, nikam, to oni jen tak...tápu, tápu, ale pak se chytím:"Do cíle", pravím hrdě, jak jsem to hezky vymyslela.
"Kde to je?"
Kde je cíl? Pomóóóc!
"Cíl bude za hodinu, až mávne pán kostkovaným praporkem," vypadne ze mě odpověď hodná blba, protože tohle si dvouletá hlavička asi nepřebere.
Jenže, hrajeme si, hrajeme a najednou rozumbrada vykřikne:"Cíííl!"
A kouká na televizi, jak tam chlap mává kostkovaným praporkem.

Ráno to začíná "sundat plínečku, vstávat!" a pak už pusu nezavře až do večera. Největší díl trpělivosti mi musí pán bůh nadělit vždy do auta, protože dotaz "kam jedeme?" je schopen opakovat 80 kilometrů a já na to musím říkat kam jedeme, co tam budeme dělat a kudy zrovna projíždíme, abych se pak následně další dny nestačila divit, že moje průpovídky hlásá v předsíni, když řídí svoji domácí tříkolku a vysvětluje psovi, kam jedeme a za kým.

Slušné vychování se mu dostává měrou převelikou, ale sám si ho ještě vylepšuje. Třeba tak, že když si hrajeme před domem na hromadách drobného štěrku (ano, stále ještě není dodlážděno), tak každému, kdo jde kolem a pozdraví řekne též "dobrý den" a jak dotyčný přejde ty tři kroky kolem nás, tak se mu dostane i pěkného "naschledanou".
Nevím, kde slyšel "týýý, vole", ale umí to použít přesně tam, kde se to nejvíc hodí.
Třeba když šla kolem neoblíbená sousedka a ukazovala nám modřinu, jak doma spadla a uhodila se. Měla jsem co dělat, abych nevyprskla smíchy a zachovala soustrastný obličej nad velikostí a barevností dotyčné modřiny.

A minulý týden přišlo i na tu nejzákladnější pravdu.
Při raním převlékání to na mě Destruktor vybalil přímo.
"Šulínka máš?" zeptal se mě a se zájmem čekal na odpověď.
Nezbývalo, než jít s pravdou ven:"Nemám."
"Holky nemají, šulínka mají jenom chlapečci," vysvětlila jsem svůj nemilý deficit a zdá se, že si to do své hlavičky uložil správně, ale pro jistou se ještě zeptal i Alex, když přijela na víkend vyluxovat ledničku.
Teď už v tom má pořádek, vždycky když sedí na záchodě (nočníkem opovrhoval vždycky),  potutelně se zaculí a šibalsky řekne:"Chlapeček..." a my znalí, víme, o čem je řeč.


  

28 komentářů:

  1. No nemáš to jednoduché, jen co je pravda:-))
    Ale je to paráda, taky jsme měli takovýho rozumbradu doma a přiznám se, že sem byl občas na zhroucení, když jsem se snažil vysvětlit, proč slunce svítí, proč svítí na nás a proč si třeba nerozmyslí a nezačne svítit jinam.

    OdpovědětVymazat
  2. Báropočítej s tím, že bude chtít brzy vědět, jak se teda jmenuje ten Tvůj deficit:-)))

    OdpovědětVymazat
  3. A je zde dobaupřimných informací a já se na ní těšil, až vnouček začne mluvit a odvětí zvídavé sousedce na její věčnou otázku, kampak jdeš s dědečkem ? Dopudele!Dočkal jsem se, ale taky jednou se ona dověděla, že je \"kváva otvavná\".
    Na návštěvách, kde maminka dělá pro hosta kafíčko a něco k zakousnutí, dítko s obrovskou radostí spolehlivě poinformuje.

    OdpovědětVymazat
  4. Báro, zatím je to roztomilé. Ale počítej s tím, že teď už tu pusu nikdy nezavře a přijde doba, kdy se budeš tlouct do hlavy, že ses někdy těšila, až začne mluvit. :)))

    OdpovědětVymazat
  5. Báro :o) i u nás byla doba..zvídavosti a potutelených úsměvů. :-) Po společném vykoupání ve vaně dcery a syna, při utírání syn začal ségru otáčet zepředu dozadu a ze všech stran okukovat a něco hledat...\"Kde to máš?! \"Ptal se se zoufalostí v hlase dvouletého dítěte. Dcerka hrdě prohlásila: \"Ten cancour nemám\" a syn odpověděl: \"Hmm, asi ti to upadlo. Ve vaně\".

    OdpovědětVymazat
  6. Od ted uz si proste musis davat velky pozor na to, co říkáš, děti kolikrat delají, že neposlouchají, ale pak se divíš, co vse pak venku vyžvaní:-)A jak to hezky umí vyjmout z kontextu nebo zasadit do jiného:-)Když je nejhůř, da se jim zpivat nebo číst, chvili zmlknou;-)

    OdpovědětVymazat
  7. Bosorka: Ony ty potvory moc dobře rozumějí už v roce, co v roce... v půlroce...
    TO aby si člověk dával bacha na hubu furt :-D
    Bára: já se TAK těším, až to naše škvrně bude říkat taky něco jinýho než \"HAF\". A evidentně naštvaná, že jí nerozumíme, je tak od osmi měsíců a stejně to vypadá, že z ní ještě dlouho nic nevypadne...

    OdpovědětVymazat
  8. Laurorozumí, ale nevykecají ;-)
    Dost me fascinuje, kdyz mala zacne s tema svyma popěvkama pro sebe, kde si na miste vymýšlí texty:-)

    OdpovědětVymazat
  9. Chlapeček :)))

    Už vím, odkud pochází ta mužská nadřazenost ;)

    OdpovědětVymazat
  10. Báro, dceruška teď měla úžasné období \"proč\". Z otázek jsem mimochodem zjistila, jak moc nelogických věcí denně dělám:))

    Vrcholem bylo, když jsem šla dělat oběd, vzala z ledničky kuřecí stehna a začala je oplachovat.
    Dítě: \"A ploč to meješ?\"
    Matka: \"Aby to bylo čisté.\"
    Dítě: \"A kde se kužátko umazalo???\"
    Matka v duchu: Asi cestou od řezníka.
    Matka nahlas: ???

    OdpovědětVymazat
  11. Sejra,kupodivu mě tyhle \"hovory\" těší, ale vím, že jsme teprve na začátku!

    Mod, nedá se nic dělat, půjdu s pravdou ven. Poučena Policajtem ze školky, zvládnu to hravě :-)))

    Buteo, mám docela štěstí, že u nás doma nikdy nebylo zvykem mluvit o lidem jinak, než kdyby to sami slyšeli. Nikdy o sousedce nemluvím jako o Pospíšilce, ale o paní Pospíšilové, je to automatika. Uvidíme, kde najde malý slabinu :-)

    Bohdane, s Alexinou upřímností jsem začala mít \"problém\" asi až ve věku 8-10 let. To byly šlupky, co na mě nakecala!

    OdpovědětVymazat
  12. Wicky,no to je něco! Ale když ti takhle vyrůstaly děti spolu, měli jste to vyřeženo jednoduše! Pamatuji si, jak mě, jako holčičku trápilo, jak jak to vlastně ti kluci mají.

    Bosorko, budu průběžně informovat :-), do zpěvu mě nikdo nepřinutí. Alespoň ne před svědky!

    Lauro, u nás to šlo fofrem. Horší to má syn od známé, je stejně starý, ale ještě si neumí říct, tak je odsouzen k tomu, aby pořád poplakával a matka se může zbláznit, než vždycky zjistí, co chce. To raději, ať Mates žvaní od rána do večera.

    Dewberry, odkud? No přece z dělohy! :-D

    Chris, směju se tady a na takovéhle výšplechty se těším. Tvoje slečna uvažuje logicky a to se počítá!

    OdpovědětVymazat
  13. jé, já bych už taky brala takovéhle povídání :P ale May to nějak fláká...

    OdpovědětVymazat
  14. sedmi: No nestraš... Já doufám, že za pár měsíců už řekne aspoň o jídlo a nočník :-D Přesně tak to teď máme, malá začne kňučet a já půl hodiny zkoumám, co je špatně :-P Otrava.

    OdpovědětVymazat
  15. Sedmi,to bude ze dne na den, uvidíš :-)

    Lauro, tak o nočník (záchod) si mrňous neříká doteď. Musím to vždy vypozorovat, jak se začne ošívat a kroutit se, tak jdeme. Funguje to. V tomhle ohledu mlčí jako partyzán!

    OdpovědětVymazat
  16. Báro, teď se tu usmívám jak debil.. můžu Tě ujistit, že některých nejasnosti kolem kluků a holčiček vydrží poměrně dlouhou dobu.. Naše Mrně zrovna večer po vašem odjezdu řešilo, co nosí Matýsek v kalhotách.. jo, pošta si dala na čas, balík došel až dnes, díky moc.. asi čekali, až sleze sníh. Ale holky byly nadšené i tak..

    OdpovědětVymazat
  17. Sabe,Mrně to sledovala s velkou pozorností, když jsem Matýska převlékala :-))).
    To mám radost, že to došlo, hlavně, zda jsem dobře otypla velikost. Na holčičky mají v obchodech tolik krásných věcí, s klukama je to hrozná nuda!

    OdpovědětVymazat
  18. \"týýý, vole\" :-))Pěkné starosti, užívejte si to. Co pamatuji, tak to je jedno z nejlepších období s dětmi, neboť je možno jim předávat ty nejdůležitější informace a dát to nejlepší pro život.

    Až začnou chodit do školy a začne je ovlivňovat ten drsný svět venku, tak se naplno projeví ty vložené základy do života, které nás stály tolik sil :-)

    Díky za pěkné počtení.

    OdpovědětVymazat
  19. No tak to jsem se zasmál, je to neuvěřitelné jak roste a jak už tolik věcí umí, jojo, odpovídat na tyhle dotazy jako například z nevinného \"Proč je den a noc?\" odpovíš \"protože Země se točí a sluníčko jednou svítí a jednou ne\" ... a pak přijde \"A proč se točí?\"


    A jsi v řiti... :)

    OdpovědětVymazat
  20. Báro, jojo, o tom, co má Matýsek v plínečce, popovídala hned, a k tomu, že je to kluk, se vrací průběžně. No doufám a přeju Ti, aby se Matýsek tématu tak intenzívně a na veřejnosti nevěnoval jako Mrně, nebo se zas po čase staneš nezapomenutelnou všude, kde předvede své hlubokomyslné úvahy :-))

    OdpovědětVymazat
  21. Bárosi přectaf, že já až dneska našla ty čarokrásné bublifuky, cos přivezla v červenci:-)))) Gremlini byli nadšeni:-))

    OdpovědětVymazat
  22. Az zacne mluvit syn,uz si doma s Tomem asi nic nerekneme....
    u prvniho ditete:\" Uz aby chodilo a mluvilo\"
    u druheho\" sed a bud proboha ticho\" :oDD

    Samozrejme s nadsazkou-znate me!:))

    OdpovědětVymazat
  23. Caymane,užívám si, ale někdy mě to stojí spoustu sil :-))

    Chachá, Kamio, to se pleteš! Až přijde tenhle dotaz, tak Destruktorka odkážu jednoznačně na tebe, protože tohle je jasná tvoje paketa! Že jo strejdo astronome? A snaž se :-)))

    Sabe, to mě všechno čeká, asi. Ale já vycházím z toho, že v tomhle jsou větší badatelky holčičky.

    Mod, no to mám radost! Já mám bubliufky moc ráda, doufám, že ti nezabublili celou chalupu :-)

    Cheo, jestli mám něčeho hodně, tak trpělivosti. Mě spíše ničí jeho touha po objevování pořád něčeho, jak stále utíká do nebezpečných situací. Vyndám ho z auta a ve vteřině je pryč, slyším jenom jeho \"uteknu\" a on opravdu uteče a můžu se zbláznit, je to pořád stejné, možná i horší. Zcela vážně se schyluje k těm vodícím kšandičkám, ať to vypadá jak chce!

    OdpovědětVymazat
  24. Baro :)Jsem pro vodici ksandy,je to lepsi,nez,aby se neco stalo a at si lidi koukaji jak chteji.Holka je naucena,ze vystoupi z auta,zavrou se dvere a dokud se nerekne muzes jit,stoji u auta.Ale trvalo to.A taky jsme s Tomem rikali,ze do 3 let vubec,ale vubec neposlouchala. :))

    OdpovědětVymazat
  25. Cheo,kšandy budou, já se o něj opravdu bojím, jak je temperamentní!

    OdpovědětVymazat
  26. Tak to je krásný, pobavila jsem se moc! Hlavně u toho \"Kam jedou?\" ;o)))
    Kšandičky doporučuju, my měli pružné vodítko na zápěstí, též se někteří lidi koukali divně.

    OdpovědětVymazat
  27. Doba, na kterou po létech nejraději vzpomínáme. Taky se trošku přidám:
    Dcera mi poslala mejlem o čem přemýšlel náš nejmenší na houpačce na hřišti. Nemůžu si to nechat pro sebe.


    \"Ejminka vyroste a až bude velká, udělají se jí v bříšku štěňátka. Nebo jenom jedno štěňátko a pak ho vyndá a já se budu starat, mamka ne, ona má Vikinku a Ejminku... Ale nevím, jak se to štěňátko udělá. Asi se tam vyrobí. Teď je Ejminka ještě pejsková holčička, ale až vyroste , bude maminka. Zatím ne, ještě má čas. Já mám taky čas, já budu maminka až to štěňátko vyleze. Holky mají takovou prdelku, aby mohlo štěňátko vylézt ven. Chlapi mají čurínek (pozn. to je odvozeno od lulínek, čurínek je na čurání, ne na hraní...), tím to nejde. A Vikinka je babička, babičky už miminka nemají...

    Až budu velkej, taky budu mít miminka. Čtyři. Holky a kluky. Ale nebudu je mít v bříšku, to já nechcu. Najdu si holku. Třeba Ewu nebo Avril (zpěvačky), aby měla dlouhý vlasy. Pak budu tatínek. Nebudu umývat nádobí, to dělá mamka, já budu říkat svýmu klukovi, aby byl hodnej na maminku...\"

    Opustil téma a začal zpívat vlastní tvorbu : ty ses pěkná berůůůůška, máš kráásný tééčky... taková sééš tečkovanááá ... a žerééš \" šmice \"...

    OdpovědětVymazat
  28. Oby,já mám zase hrozně ráda jeho: \"Kam jdu?\" když ho někam nesu v náručí :-)))

    Brabi, to je úžasný tyhle hlášky, díky za takový komentář, moc mě pobavil!

    OdpovědětVymazat