Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

pondělí 3. srpna 2009

O tom, jak Tulipes sbalil krásnou Vílu a Velkého Méďu vozil autíčkem snů.

A nebo ne, tuhle pohádku si necháme na jindy.

S pohádkami se totiž u nás roztrhl pytel. Před pár dny jsem začala mrňouse uspávat čtením nebo vyprávěním.
Zkusila jsem to jednou a velmi pozorně poslouchal, visel mi na rtech a občas i něco zopakoval, překvapilo mě to, ale bylo jasné, že "povídací" večery jsou tady a několik dalších let mám vystaráno, že neuvidím televizní noviny.
Což je mi jedno, tenhle večerní kontakt považuji za mnohem důležitější než nové aféry našich politiků, včetně borce na konci.

Pamatuji si to od Alex, začaly jsme pohádkami a později, až chodila do školky, to byly spíše důvěrné rozhovory, co přinesl den, co je za problémy a jak z nich ven a co je za radosti a jak je zase zopakovat. Mám pocit (a Alex mi to po letech potvrdila), že v těchto chvilkách se hodně upevňuje pouto mezi dítětem a rodičem.
Bylo jí asi 13 let, když mě vyměnila za hifi věž :-).

Poslední dobou jsme měli hezký uspávací rituálek, kdy mazlík ležel a říkal mi různá slova a já na to odpovídala, že spinkají.
"Auto..."
"Auto spinká..."
"Bagr..."
"Bagr spinká..."
"Lopatka..."
"Lopatka spinká..."

A tak to šlo až do úplného zblbnutí, vítala jsem to jako bezvadnou inventuru slov, která už používá a on to předříkával zodpovědně, velmi se snažil, ale se slůvka neopakovala.
Asi před měsícem jsem si před jeho narozeninami chtěla zapsat slova, která aktivně používá, ale než jsem to udělala, už to nemá cenu, jeho slovník se tak rozšiřuje každým dnem, že bych se nedopsala.
Do vět to zatím moc neváže, maximálně tak k podstatnému jménu přidá nějaké sloveso, ale to příjde, s tím si hlavu nelámu.

Je moc rád, když si vezmeme knížku a já mu dávám hledat kde má pejsek nohy, kde bříško, podobně jako Spoon, šla jsem i na neznámou půdu slov, která zatím neříká a překvapil stejně jako Sam, perfektně ukazoval i na věci, o kterých jsem si myslela, že jim ještě nerozumí.
Už delší dobu si  povídá s hračkami, běžně svému plyšovému psovi ukazuje různé věci "pojď, dívej", dává mu jídlo "vem si" a umí oznámit různé své trable, za což jsem vděčná, obvykle už tak vím, když brečí, tak proč.
Své jméno říká bez problému, ale když má plnou hlavu něčeho jiného, klidně na otázku "jak se jmenuješ", odpoví "kombajn".

Je to teď taková hra na papouška. Snaží se po nás opakovat co říkáme a bez rozpaků se pouští i do dlouhých několikaslabičných slov, ale to se z něj pak stává spíše generátor přesmyček a hodně se nasmějeme.
Dlouho jsem nevěděla, co je "víďage", říkal to pokaždé, když vlezl do auta, ale na nic mi to nesedělo, takové šílené slovo.
A včera poprvé už to nebylo víďage, ale "vigace" a byla jsem doma, ještě v příštích dnech přidáme "na" a máme z toho navigaci a další poměrně složité slovo bude na světě.
Náš Mirek z navigace pak Matýska naučil další slůvka: doprava, doleva, odbočka, pokračuj, zaboč...
Když je Mirek vypnutý, umí ho mrňousek dobře napodobit.

O plenkách pojednám samostatně, to je na delší řeč, ale ve zkratce, přes den jsme bez plenek, užívám je jen na delší cesty v autě a na spaní.
Čeká nás v příštích dnech dovolená, byla bych ráda, kdybychom to už zvládli bez plenek, ale to se uvidí, výsledky nahlásím.

$$OBR413971$$ 

28 komentářů:

  1. K tým přesmyčkám: Máme kamarátku Alex. A jej malý svojho času na otázku \"ako sa volá maminka?\" suverénne, hrdý na svoje čerstvu naučené \"r\" odpovedal: Ale-sranda!

    A to autíčko, spoľahlivého mitfáru i Vílu v novom chic modeli poznám, heč! Aj keď bohužiaľ len virtuálne...

    OdpovědětVymazat
  2. S tou navigací to máme taky tak, že Abu opakoval všechna ta slovíčka. A tak mě napadlo, začít ho učit, která ruka je pravá a levá....a celkem má slušnou úspěšnost:) Víckrát odpoví správně, než špatně....Ale samozřejmě nejsem schopna posoudit na kolik je to dílem náhody...užívejte si svých společných chvilek.

    OdpovědětVymazat
  3. aaaa vida, tak uz je to Matysek :))
    Je uzasne jak jsou ty veci jednoduche ze? Investuj cas, peci, lasku, trpelivost a dostanes....nepopsatelne

    OdpovědětVymazat
  4. Tak tohle neznámAž to přijde líto o co vše jsou světoběžníci ochuzeni.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak odpověď na jak se jmenuješ - kombajn... mě složila ze židle :) To my jsme s bráchou zatím někde mezi \"máma\" a někdy to sklouzne do \"bába\". Ale hlavně je nerozbitnej! Plazí se, praští se do hlavy o roh konferenčího stolku, všichni se k němu seběhnou a on se nám vytlemí do tváře! No je to normální???

    OdpovědětVymazat
  6. lojzo,přesmyčky jsou nevyčerpatelný zdoj legrace i pro nás velké:
    http://anagram.dingbatway.com/

    Že jsi poznal Vílu, mitráru i autíčko se nedivím, předpokládám, že se ti líbila celá akce v podání pana redaktora :-)

    Abu, s levou a pravou má problém i Alex. Jak nemá na ruce hodinky, je jasné, že nedojedeme nikam.
    Když řídí, tak ji naviguji spíše mácháním ruky, protože kdybych řekla doprava, zcela jistě skončíme vlevo.

    Spoon, tos napsala hezky. To nepopsatelné už občas inkasuji, moc mě to těší!

    Buteo, myslím, že litovat nemusíš, tebe potkávají zase jiné věci, o kterých já si nechávám jen zdát.

    Sunfreedom, náš Destruktor je stejný tvrďas a já ho v tom podporuji. Úzkostlivá babička se z nás může zbláznit. Pana bratra bouřlivě pozdravujeme :-)

    OdpovědětVymazat
  7. přesmyčkyjsou fajn, některé používáme dodnes (kolomotiva, brhol, oušpeník - to je loupežník). S tím kombajnem jsem si ale vzpomněla na to, jak jsme dceru učili anglicky. Na otázku \"kolik je hodin?\" hrdě odpověděla \"jmenuji se katka\". :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Bára,\"se ti líbila celá akce v podání pana redaktora\" - a veruže sa mýliš, poneváč som žiadnu reportage nikde nevidel. :-(

    OdpovědětVymazat
  9. Bároa užs zjistila, co znamená ten blbeček?:-))

    OdpovědětVymazat
  10. :-))Destruktor vypada jako zkuseny ridic :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Báro,přidávám se k Lojzovi - taky jsem letos žádné \"podání pana redaktora\" nezaznamenal. Nepočítaje tedy ten třívětý štěk a pár fotek na i-veteranu. Von je pan redaktor letos nějak moc vytížen, neřkuli vyčerpán.
    Jo, a tu Vílu taky tak trochu znám. I když ten auťák asi víc. :-D

    \"Auto...\"
    \"Auto spinká...\"
    \"Medvěd...\"
    \"Medvěd spinká...\"
    \"Vojta...\"
    \"Vojta by spinkal, až by brečel...\" ;-)

    OdpovědětVymazat
  12. Hele, vyprdni se na plínky nebo rovnou do nich. Napiš pro změnu zase něco o hrdinném kapitánovi Korkoránovi, co metá v obchoďáku bumerangem bez ohledu na následky. ;)

    OdpovědětVymazat
  13. alenec,:-))), ano, některé pěkné tvary se zabydlely v našem slovníku a překvapivě i v rodině u chůvy, začíná to být diagnóza.

    lojzo, tak jsem asi něco popletla, myslela jsem, že to měl Vojta v reportáži o Rotujících setrvačnících, ale neměl. V tom případě, odkud znáš mitfáru?

    Mod, nemohu ti to ani naznačit, fakt nevím, od té doby to neřekl, bůhví, co to bylo za shluk slabik.

    Cheo, před pár dny dostal svůj vlastní kabriolet, co nejdříve přinesu zpravodajství.

    Vojto, třívětý štěk byl prima, jen jsme se smáli té fotce dobově oděných dam, z nichž jedna zrovna v inkriminovanou chvíli focení telefonovala MOBILEM. FUJ :-).
    S tím spaním jsme dva!!!

    Teo, no mi tady ještě scházelo, aby si
    neplatící kunčofti poroučeli, co mám napsat! ;-)

    OdpovědětVymazat
  14. Mitfára bol P.T. publiku predstavený tu: http://www.sardel.cz/mc.html

    OdpovědětVymazat
  15. Báro, bezvadná fotka :-)
    Taky mám ty večerní okamžiky docela ráda. My jsme neuspávali hračky, ale celou rodinu - babičky xx spinká, babičky xy spinká... až po tatínka. A tatínek šel, skřípnul dveřma a bylo po uspávání. Máte to holt vychytanější :-)))

    OdpovědětVymazat
  16. Báro,ráčíš se mýliti! Pokud pozorně jukneš na tu fotku, tak dáma netelefonuje - to je gesto hlubokého zadumání nad baňatostí stabilního motoru! :-D

    OdpovědětVymazat
  17. ad dovolenáuž máš ten nosič?

    OdpovědětVymazat
  18. lojzo,jsi pozorný čtenář, já už na tuhle fotku zapomněla a přitom se mi tak líbí!

    Nominku, my jedeme hračky, potraviny, členy rodiny, zvířátka, rostliny, jediné co zase neprošlo mně, byl Měsíc. U toho se ozval, že nespinká, protože nám zrovna koukal do ložnice.

    Vojto, hluboce se dámě omlouvám, máš samozřejmě pravdu, příště si to více zvětším :)

    OdpovědětVymazat
  19. 17 Gombo,ještě ne, chci tam vyrazit ve středu. Neboj, určitě ti řeknu, jak jsem dopadla.

    OdpovědětVymazat
  20. tady je ta inkriminovaná fotka v plné velikosti:
    http://www.sardel.cz...kr/komis.jpg
    tak co, má mobil, nebo ne? :-D

    OdpovědětVymazat
  21. Bároaha, tak to je pak jasný , proč by to od té doby říkal, když mne od té doby neviděl:-))?!

    OdpovědětVymazat
  22. To jsou neuvěřitelné pokroky. A to je dobře! To pouto už tam je, to je jasné a povídání před spaním, to je nejlepší cesta, jak ho nejen udržet, ale i zkvalitnit... :)

    OdpovědětVymazat
  23. Moje sestřenka, která je docela od rány, má holčičku, tak jsme říkali, že její první slovo bude určitě sprosté. Spletli jsme se, ale už bije kluky na pískovišti:))) a mě tradičně oslovuje Ava

    OdpovědětVymazat
  24. Mod,tak je to jasné, to bude nějaká specifická něžnost.

    Kamio, měj to na mysli, až to budeš aktuálně potřebovat. Myslím, že pak se nestává, že nás děti odbydou mávnutím ruky a zavřou se u sebe v pokojíčku.

    čagi, kdybych byla drzá, zeptala bych se, zda je u vás v rodině nějaká žena, která NENÍ od rány :-D. Ale nezeptám :-)
    Mrňous umí vyslovit Alexino jméno, ale říká jí Bóďa, nikdo neví proč.

    OdpovědětVymazat
  25. [13] To nebyl příkaz, ale návrh. Ze zkušenosti vím, že život se nemá věšet jenom na jeden hřebíček. Protože ten se může i vytrhnout no a pak už nezbude vůbec nic... nic. No nic, raději na tohle ani nereaguj. :-?

    OdpovědětVymazat
  26. Ta Teova poznámka, moc dobrá:-)

    OdpovědětVymazat
  27. pohádky taky zabírají dobře :) ať se vám dovolená vydaří.

    OdpovědětVymazat