Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

neděle 21. června 2009

Bářina jazyková poradna,

to už tu dlouho nebylo.

Přiletěla před týdnem nebo dvěma esemeska, naprosto nečekaná, jestli bych nepřišla večer na grilovačku.
Volám hned zpět, že jo a co mám vzít, zda maso, nebo velemisku zeleniny, či něco dobrého k popití, mám teď hodně dobrých vín...
Prý nemám brát nic, všeho mají přehršle!
Týýý voe!
Jak přehršle!? To tam na sebe budeme koukat nad jedním masem a dvěma mrkvemi?

Jo, je to tak!
 
Původně používané slovo pro označení malého množství, které se vejde do jedné, maximálně do dvou hrstí nám zase mezi lidmi drobátko zdivočelo a změnilo smysl. Alespoň pro ty, kteří nevědí, jak je to doopravdy.
Nevím, zda to přebírá bezmyšlenkovitě jeden člověk od druhého nebo za to může začátek slova PŘE.., jako že je něčeho PŘEmíra, kdo ví, ale nebylo to poprvé, co mi tahle záměna smyslu, v nějakém rozhovoru, trhala uši.

Napadlo mě podívat se, jak to vypadá s tímhle slovem ve výkladech jazykozpytců a našla pěkný článek z vysílání Českého rozhlasu a pak ještě jeden.

Moji skalní čtenáři možná vzpomenou, jak jsem na starém blogu řešila ono ošidné "sofistikovaně", které nám během pár let též úplně obrátilo smysl.
Bude mít Věra Schmiedtová pravdu a časem se stane z přehršle označení pro velké množství?
No, nerada bych, aby to nebylo jen proto, že jsme tak zchudli, že hrst rýže bude takový náklad, který se ani sníst nedá. A toho bych se fakt nerada dočkala.

Zatím mě napadá, že snad jediná komodita, kde by mně přehršel stačila, by byly pěkně vybroušené blýskavé diamanty :-)
 
 

44 komentářů:

  1. Dobré jídlo,pití a zážitky se mají konzumovat ve větším množství,než malém ! :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Báro, já jsem si o sobě vždycky myslela, že jsem zdatná lingvistka, ale s přehršlí jsem to taky nevěděla - sice tohle slovo nepoužívám, ale pasivně mu taky rozumím jako velké množství. A myslím, že za to může určitě ta předpona pře-.

    OdpovědětVymazat
  3. V tomto případě doporučuji používat osvědčené \"je toho hafo, případně je toho jak cyp(cyp=univerzální slovo pro něco velkého, šíleného, výjimečného, v případě použití u osob označuje blbce apod.)\"
    a u tety se říká \"husa\" (jednou mě to dostalo: prý \"byla toho husa\" a já na to: myslela jsem, že to bylo kuře:o)
    ale o jídle jen dobře:))

    OdpovědětVymazat
  4. Pár jsou dvě, několik - tři, a přehršel je víc než tři, takže já vnímám přehršel odjakživa jako něco, čeho je 4 až 400, nebo i víc :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Také děkuji za článek.
    Zrovna včera jsem to slovo snad poprvé použila ve svém článku, samozřejmě ve významu \"hodně\". Ani mne nenapadlo, že by to mělo být jinak:)

    OdpovědětVymazat
  6. Já si nedávno všimla, že Teo napsal něco ve smyslu \" Znám jich několik, obě.....\", no a přitom, několik jsou 3, že jo!:-)

    OdpovědětVymazat
  7. Cheo, jasně,žádné přehršle :-)

    Dewberry, s kým jsem to probírala, ta předpona mate spoustu lidí.

    čagi, a neměla jsi nějakou hmotnou újmu, když toho mělo být jako husa a bylo toho jako kuře? :-DDD
    Se slovem hafo je to jasné, to se do světa dostalo z hanáčtiny. Od nejútlejšího dětství tady slýchávám, že když toho měl někdo nehorázné možství, tak toho byl hafór. To je k hafo už jen krůček.

    OdpovědětVymazat
  8. Mod,ty v tom máš pořádek, já žasnu, takhle jsem si to ještě nepočítala :-)).
    Ale jako majitelka činžáku, jistě víš své :-)
    U Tea jsem to též četla a vnímala to jako vtipný obrat, ve stylu: Nadšení díváci nám píší pozitivní ohlasy, vzal jsem ten jeden dopis sebou.

    Petisee, jen jestli to není jen výkřik do tmy.

    Chris, já to u tebe četla a přiznám se, že jsem si tu větu s přehršlí musela dát třikrát a ještě jsem pak přemýšlela, zda je toho tedy moc nebo málo. Teď záleží na tobě, jaký postup zvolíš, zda klasický a opravíš to nebo zůstaneš průkopnicí nového stylu a necháš to tam ;-)

    OdpovědětVymazat
  9. Už jsem to opravila a příště se budu držet tradičních a zavedených termínů:)

    OdpovědětVymazat
  10. No vida. Já si doteď taky myslel, že \"přehršel\" je hodně. Něco jako \"komrdesát\". :)

    OdpovědětVymazat
  11. Bárojasně, oba muzikanti, harmonikář i dirigent, dělali co mohli:-)
    NO hele a z čeho je jako patrné, že \"přehršel\" bývalo málo?

    OdpovědětVymazat
  12. Zajímavé, Báro, nakoplas mě uvažovat o původu slov - co myslíš, je \"zákeřný\" odvozený od toho, že dotyčný číhal a vymýšlel cosi nedobrého za keřem?

    OdpovědětVymazat
  13. Chris,jsem na tom stejně, já zase velmi opatrně našlapuji kolem přechodníků.

    Bohdane, kormdesát gratulací si zasloužíš za ten skvělý sobotní seriál u sebe na blogu, já se kvůli němu vždy těším na sobotu ;-)
    Doufám, že nebudeš mít ani přehršel negativních reakcí.

    Mod, dle jazykových výkladů ve všech slovnících je význam přehršle uváděn jako malé množství něčeho sypkého, co se vejde do jedné nebo do dvou spojených dlaní. A toho asi moc není...třeba mouky. Proto jsem si tady dělala legraci s těmi diamanty :-).

    Sabe, řekla bych, že asi jo. Pamatuješ na síbíčku na \"zábukáře\"? Za bukem se dá slídit i v éteru, aniž by k tomu nějaký buk byl potřeba. Tak to bude i s tím keřem.

    OdpovědětVymazat
  14. Báro, tak jo, budu tomu věřit.. zábukář je mi sice povědomý, ovšem tím to s mou poloděravou pamětí začíná i končí :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Jejda, Báro, teď jsi mne přivedla do rozpaku. A to ještě ani nezačala pořádná limonáda. Ale už brzy (v 11. části)... :)

    OdpovědětVymazat
  16. Sabe,něco jako zákeřný zákeřník za keři? Půvabné. :)

    OdpovědětVymazat
  17. Přehršle sem, přehršle tam... To bych nějak neřešil. Ale co jsem adminem, tak se mnou cloumají jiná zvěrstva. Třeba taková \"vYdlice\". To byste nevěřili, kolik tupců ji takhle napíše! Přece jasná předpona \"vy\", si to pamatuju ze základky. Něco zkrátka dlice, až to vy-dlice. Za co, soudruzi, za co... Trochu se obávám, aby tuhle zrůdnost nakonec UJČ nekodifikoval. Bývá to poslední dobou dobrým zvykem. Když se najde dost trotlů, kteří začnou soustavně používat nějaký podobný zvratek, tak se holt nakonec \"uzákoní\". Třeba jako Česko...
    Tuhle jsem zas viděl \"kabynu\", oblíbený výraz je „jaký koliv“ (psáno s mezerou) - na tohle téma bych mohl udělat celý článek!

    OdpovědětVymazat
  18. Vojtotřeba jako \" ježyš\" ?:-))))

    OdpovědětVymazat
  19. Bároale dvě hrsti něčeho, to není zrovna málo!:-))
    Jinak, co ten čtvrtek a kafíčko?

    OdpovědětVymazat
  20. Vojto,tak vydlice mne dostala:)))

    OdpovědětVymazat
  21. Ad 17. Bohdane, mně se to až tak půvabné nezdálo - to byla konkrétní situace, kdy jsem si uvědomila tu doslovnou zá-keřnost sousedů..

    OdpovědětVymazat
  22. Je pár slov v češtině, která mají v sobě dva přesně opačné významy, např. slovo zevrubný: 1. podrobný, 2. povrchní (viz i SSČJ). Já to chápu spíše v prvním významu, asi vlivem stejné koncovky, ale je fakt, že se používá i ve druhém.

    OdpovědětVymazat
  23. Ja som doteraz \"přehršle\" chápal vo význame slovenského \"za hrsť\". To nevyjadruje \"veľa\", ani \"málo\", ale proste náhodný, neurčitý počet.

    OdpovědětVymazat
  24. Já v tom slově pořád slyším to \"pře\" ve smyslu \"přepad\" jakože je toho do těch hrstí moc:-)

    OdpovědětVymazat
  25. Ono je těch významových posunů v češtině víc a asi je také důležitý kontext, ve kterém jsou ta slova použita... Zajímavé je třeba \"děsně fajn\". Mně se líbí, když někdo použije slovo v jiném významu, než jaký je kodifikován. A taky se mi líbí Česko. A taky bychom neměli brát pravidla pravopisu jako dogma. A Vojto, vydlice s tvrdým y asi proto, že ypsilon vidlici připomíná, ne?

    OdpovědětVymazat
  26. Vojto,vidlice jsou předlice a zadlice, ne?
    :-D
    Myslím, že si užiješ jako admin dosytosti všech největších nešvarů a bejkáren, kam se hrabou normální uživatelé jako třeba já!

    Petro, zevrubný je pro mě podrobný, ale setkávám se i s opačným významem. Je to zajímavé slovo a SSČJ by určitě měl takových zajímavostí více. To musí být pro cizince chuťovka.

    OdpovědětVymazat
  27. Mod,já to tipuji, že se to nakonec stejně ujme jako velké množství, většina rozhoduje a tady vás asi je fakt dost, co máte VELKÉ přehršle.

    Kutile, děsně fajn už si ani nikdo neuvědomí, jak to vlastně je, používáme to automaticky. Asi jako slovo \"sranda\" je zažité, ale \"čurina\" před pár lety pobouřila půlku národa :-)

    OdpovědětVymazat
  28. Zevrubný, aha, to mě nikdy nenapadlo, že by to mohlo být povrchní, když je to z rubu:-))

    OdpovědětVymazat
  29. Copak \"vydlice\", to jen čék tupě nevěřícně zírá, ale vyřizovat administrátorskou poštu, to je teprve ten správný lingvistický orgasmus! ;-)

    Tohle je můj oblíbenec (překopírováno beze změn, přímo z mailu!):

    dobry den mam prozbu mam zamytnuty přístup na stranky i-veteran inzerce a nejsem si vědom z jakeho duvodu prosim koukněte se na to nebo napište na tento imejl jak to mam zařidit děkuji za odpověd

    Dostal totiž banán za porušování pravidel a vulgarismy v inzerci. Po pojebu se dokonce omluvil:

    tak to se velmy omlouvam za ty slova mohu slibyt že se to už vicekrat nebude opakovat a pravidla budu plnit bez porušeni a byl bych moc rad kdyby by mě byl přistup znova povolen děkuji

    Nevěříte? Ale jo, to je přímo ze života. A tak to máte každý den... :-D

    OdpovědětVymazat
  30. Vojto,k lidem, kteří denně nepracují s českým jazykem, bychom neměli být tak přísní, my, co s ním pracujeme, zase děláme chyby jinde... Ale nějaký úpadek tu asi je. Třeba když sekretářka (teď se jí říká jinak) šéfa velké firmy pošle oficiální dopis bez diakritiky (tohle se vůbec teď hodně rozmohlo v e-mailech), tak si pomyslíte něco nejen o ní, ale také o firmě: co může být zač, když zaměstnává lidi bez základních znalostí slušné komunikace?

    Ale to jsme hodně daleko od původního přehršle. Mimochodem - sám používám přehršel - ten - a míním jej ve významu hodně. Otázka je, jak to vnímá čtenář.

    OdpovědětVymazat
  31. Vojto,milý pane redaktore, musím říci, že si cením tvého minikurzu o přechodnících a teď ještě se začnu vzdělávat v čárkách ve větě. Tam pokulhávám více, než bych chtěla. Ale poznání je první krok k nápravě, tak měj se mnou ještě chvíli strpeníčko :-).

    Kutile, já to hodně vnímám jako výraz úcty ke člověku, kterému píšu, aby tam nebyly chyby, i když jsem obyčejný nevzdělanec.
    •Jméno: Bára

    OdpovědětVymazat
  32. Kutile,jenom poznámka, že ne každý je Viktor Hugo, to beru. Ale takové \"velmy\" či \"slibyt\", o interpunkcích a diakritice nemluvě... Povinnou školní docházku zavedla Marie Terezie školskou reformou již 6. 12. 1774. Že se některá individua za víc jak dvě stě let nenaučila napsat holou větu, tak za to prosím pěkně opravdu nemohu!
    Báro, už raději mlčím. ;-)

    OdpovědětVymazat
  33. Vojto,klidně nelmč a raději mi vysvětli, proč mi nejdou tvoje stránky nacpat do čtečky?! He? Kde je problém?

    OdpovědětVymazat
  34. Do čeho??? A to ste akou řečou hovoril, Kefalín? :-D Jaká čtečka, čeho čtečka? Jedinou čtečku co znám je v sjůprmáketu u kasy, ale proč bys zrovna tam cpala můj web? Já tam nikde nemá čárový kód. Možná proto Ti ho nebere! :-D

    OdpovědětVymazat
  35. No jo, ty tsm nemáš RSS, už to vidím!
    No, snad mi nic nového neuteče, jak se už párkrát stalo, i když se budu koukat \"ručně\". Jenže kdo má ty rubriky pořád prohledávat, zda tam něco nepřibylo!

    OdpovědětVymazat
  36. Baruško, RSS je pro mne něco asi jako HCHKRDTN. Nebo vlastně ne, u toho aspoň vzdáleně vím o čem je řeč. ;-)
    Co se týče nového na webu, tak je to u mne stejně bída. Nějak není čas. Teď zrovna se kupř. chystám doma na destrukční úkony, které pak přejdou v tvůrčí. Aspoň doufám...
    Do toho práce s Liborem na encyklopedii, nějaký ten blábol do MJ, sem tam rande...
    Já Ti snad dám vědět, až na stránky něco nového nasypu. Nebo na titul dám sekci \"novinky\" a hotovo! ;-)

    OdpovědětVymazat
  37. Anooo!To je něco, co mi tam chybí! Sekce novinky. Já to bala tak, že v sekci \"žurnálek\" jsou novinky a ty další rubriky se už moc nehýbou, ale není to pravda. Takže taková rubrika by to stálým čtenářům ulehčila.
    Děkuji předem a hodně zdaru do destrukce, kdybys nestačil, pošlu ti odborníka. :-))

    OdpovědětVymazat
  38. No jo, a že těch stálých čtenářů ale je!!! Těm třem klidně pošlu mail. ;-)
    \"Novinky\" Ti tam tedy udělám, ať máš radost.
    Bych spíš potřeboval budovatele, a úplně nejvíc sponzora! :-D
    Sme se dostali nějak daleko od přehršlí!

    OdpovědětVymazat
  39. Vojto,nedostali! Skončili jsme u toho, že máš před sebou velké budování a přehršel peněz :-)))

    OdpovědětVymazat
  40. Báro,dovoluji si Ti oznámit, že na četná přání P. T. čtenářstva jsem zřídil rubriku \"Novinky\". Na titulu, v levém menu. Doufám, že tak uspokojím náročnou klientelu, nedočkavě očekávající dalších literárních a jiných skvostů. :-P

    OdpovědětVymazat
  41. Vojto,VYNIKAJÍCÍ, jistě budeš zahrnut stovkami děkovných dopisů! Přinejmenším jedním - ode mne ;-)
    Dík!

    OdpovědětVymazat
  42. Báro
    dej do polívky dvě hrsti soli a schválně, jestli jí tam bude málo... :))))

    OdpovědětVymazat
  43. Nigerie,pokud ji budu vařit v prádelním kotli, tak možná ne :-))).
    A pokud budu mít přehršel soli na celý rok, také to nebude mnoho. Šlo mi o původní jazykový význam a o to, kam se tohle slovo časem posunulo.
    Ale jo, je to mnohdy velmi relativní množství :-)))

    OdpovědětVymazat