Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

pátek 27. března 2009

Hořlavé průmyslové paláce

Londýn 1.12.1936
Když 17. října 2008 dohořelo pravé křídlo Průmyslového paláce na pražském Výstavišti, cítila jsem obrovskou lítost. Ostatně jako vždy, když nenahraditelně shoří nějaká historická památka, kterou ani žádná sebenákladnější rekonstrukce nemůže uvést původního stavu.
Včera jsem se probírala fotkami z loňského podzimu a pěkné obrázky mi připomněly, jak jsme se tam ještě s Destruktorem v pohodě procházeli na výstavě Sběratel, okukovali vzácné známky, stáli frontu na příležitostné razítko a nakonec jsem si koupila pár gramů krásných perel na souběžné burze sběratelů minerálů.

Ne, pohled na to, co z pravého křídla zbylo sem nedám, těch obrázků je všude na netu dost a mně to stále ještě hrne slzy do očí.
__________________________________________________________________________________________________________________
V mé rozsáhlé sbírce pohlednic a reálií ze starého Londýna mám zachycenu tragédii ještě mnohem větších rozměrů a škoda, ke které tehdy došlo, je z našeho dnešního pohledu nevyčíslitelná.
Nechám promluvit dobový tisk.
Národní politika, polední vydání, 2.prosince 1936
Proslulý londýnský Crystall Palace v jižní londýnské čvrti Sydenhamu, dnes již z původně samostatného města v kentském hrabství přivtěleného k Velkému Londýnu, vystavěn byl roku 1851 jako ústřední palác velké londýnské výstavy.
Jeho vlastní určení bylo úplně totéž, jako určení našeho Průmyslového paláce k Jubilejní pražské výstavě roku 1891. Dnes však bylo jeho určení daleko mnohonásobnější a velmi populární pro Velký Londýn.
Křišťálový palác byl zbudován uprostřed velkého parku na mírném návrší Sydenhamu, které se zvedá vůbec nejvýš z celého londýnského okolí - až do výše 112 m nad Temží. S jeho teras je zvlášť překrásný pohled na Londýn, rozložený po obou stranách Temže, a zejména za noci svítící miliony světel. Budova sama byla divem originality a zvlášť v době jeho vzniku vyvolávala skutečné dojmy pohádkové. Je zajímavo, že vyrostla duchaplnou proměnou a rekonstrukcí ze starší výstavní budovy jiné, která posloužila za vlastní podklad.


 Architektonický návrh paláce podal sir Joseph John Paxton tak, že jej dal vybudovati jen za skla a železných konstrukcí. Milionů a milionů křišťálových plošek bylo k tomu použito.
Náklad byl rozpočten už tehdy na 36 milionů.

Hlavní loď paláce
byla 490 m dlouhá, střední průměr budovy měl 117 metrů, výška normálních skleněných střech byla 53 metry, zatím co mohutná ústřední rotunda a postranní věže vodárenské se pnuly do výše 86 metrů.
Vše to je dnes zničenol.
A vnitřek?Toť vlastně město samo pro sebe. Tu nás zval ohromný Händel Orchestr s největšími varhanami světa hned po oněch proslulých v Sydnei a kde hrával i náš Ondříček. Měly 4384 píšťal a vodní pohon. Händel Orchestr souvisel s koncertní síní pro 4000 osob, bylo tam však i divadlo činoherní i operní pro 2000 diváků, hojnost restaurací  i kupeckých krámů, všelijakých zábavních podniků!


Obě strany hlavní lodi zaujímaly tak zvané Dvory (Courts), z nichž každý měl jiné typické prvky nejslavnějších staveb i skulptur všech kulturních národů světa od nejstarších dob.
Byly tu nádherné sádrové odlitky řeckých i římských děl výtvarných; velké knihovny a čítárny; rozsáhlá obrazová galerie i sbírky zvířat; bylo tam technologické museum, strojnická i koloniální výstava  atd. atd.
Všecko shltily plameny požáru.
V parku, plném vodotrysků, fontán i kaskád se starými sochami byly velkolepé zábavní podniky, zejména i sportovní; rozsáhlá hřiště pro football i cricket, celá oddělení s napodobeninami praehistorických zvířat v životní velikosti. Byla tam místa, vyhrazená pro velké produkce cizích národů, pozvaných anglickými spolky a ústavy. Ohromná plovárna vévodila všem v rozsáhlé parkové zeleni. Každého čtvrtka se tu na jezeře vypalovával skvělý ohňostroj, jenž míval na 30.000 diváků.


Text byl ponechán v originálním znění bez jakýchkoliv úprav

26 komentářů:

  1. Ještěže to neshořelo s těma známkama, a minerály-ti mi připomíná, že na zkrácení čekám už 3/4 roku:-))
    Samozřejmě je to tragická škoda, ale zase když si pomyslím, že kdyby v době výstavby byl v Praze primátorem Bém, nestál by toho paláce an kousek:-/

    OdpovědětVymazat
  2. Mod,je zkráceno, pořád si myslím, že to přivezu a teď už konečně snad bude to jaro, sluníčko dovezeš v kufru z dovolené a Matýsek by ti zase mohl pomoci vybalovat :-))

    OdpovědětVymazat
  3. Průmyslovej palác vem čert. Horší by bylo, kdyby vyhořely jiný paláce, v nichž sídlí Parlament a Senát. To by byl průser s dozírnými následky! :-i

    OdpovědětVymazat
  4. Teo,paláce ať nehoří! Ať si jen čerti vytahají dírou ve stropu všechny, kdo s nimi mají podepsanou smouvu. Co myslíš, zůstal by tam alespoň jeden?

    OdpovědětVymazat
  5. 5 No jistě... Čunek ! ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Cha chááá,no jistě, kdo jiný :-)))))))))

    OdpovědětVymazat
  7. Škodaobou staveb s tím souhlasím a kladu záludnou otázku. Jak dokázal Hérostratés zapálit Artemidin chrám? Vždyt je to samý šutrák, to už je snadnější podpálit lipenskou přehradu :-))

    OdpovědětVymazat
  8. Motoneználku,socha Artemis prý byla z cedru :-).
    Ale stejně spousta vědců celá léta pochybovala, že to zvládl zapálit jeden člověk, bůh ví, jak to bylo.
    Esivá von tam neměl sklad lehkých topných olejů.

    OdpovědětVymazat
  9. Krásny článoček!
    Ty si šťastnou majiteľkou takejto dobovej tlače?! Závidííím! ;-)

    OdpovědětVymazat
  10. lojzoBára sbírá VŠECHNO, proto taky uhádla ten Tvůj nehet:-))

    OdpovědětVymazat
  11. lojzo,mám krásnou sbírku, léta doplňovanou. Jen je trochu škoda, že třeba dobový tisk je vždy svázaný do obrovských bichlí a z toho nelze skenovat.

    OdpovědětVymazat
  12. Mod,sbírám staré pohlednice, časopisy a svázané některé společenské týdeníky. A staré krajky a výšivky a myšlenkové pochody :-)
    Jinak nic. Ani lojzovy nehty :-))

    OdpovědětVymazat
  13. Barotaky jsem schovavala stare rucne vysivane/hackovane/palickovane.. krajky, ale hodne jsem to omezila, nemam takove prostorove moznosti jako muzeum:-)Pred stehovanim jsem musela byt prisna...

    OdpovědětVymazat
  14. Mod: Vidím, že už som v blogosfére známy ako \"ten s tým nechtom\". :-)))

    OdpovědětVymazat
  15. lojzonene, ten bez nehtu:-))

    OdpovědětVymazat
  16. bosorko,já se budu stěhovat s dvěma kamiony, to už je teď jasné. Tohle banánové krabice nezvládnou.

    15,16 já nevím, co řešíte, když inkriminovaný nehet stejně už někdo smázl :-))

    OdpovědětVymazat
  17. Baronejde o to, JAK to odvezt, ale KAM to pak zase dat ;-)A rozumove si vysvetlit, ze skladiste v byte ma smysl.. Udelala jsem to formou nuceneho vyseku: u kazdeho druhu usazenin jsem si stanovila, v jakem objemu/krabici jsem ochotna je skladovat. Krabice od bot ci banánovka? Tot otazka..skoro jako od klasika :-))

    OdpovědětVymazat
  18. Trochu se nabizi tema tohoto spotu jako reseni nánosovych domacností;-))

    OdpovědětVymazat
  19. Bosorko,tohle je můj velký problém, problém rodičů, mého muže...vše kklasické nánosové domácnosti dle hesla \"když něco vyhodíš, uděláš víc škody než užitku.\"
    Ale já už redukuji!!! A silně!

    OdpovědětVymazat
  20. Barov tomto pripade doporucuji vyhazovat tajně. V Anglii jsem takto \"pomohla\" 1 hipie rodine, kde kdyz otevreli obyvakovou skrin, vysypala se ven halda veci, co nikdy nepouzivali. Parkrat jsem jim hlidala deti, tak jsem i trochu uklízela, abych se tam citila lepe, ale bez vyhazovani to neslo. Byli nadseni z meho uklidu a nikdy se nedovedeli, kolik jsem toho presunula do smeti. Ovsem dobre zavazaneho v nepruhlednych pytlich, aby to nahodou neobjevili a \"nezachranili\" :-)Nic jim nikdy neschazelo a dodnes jsme pratele:-)Nemocnym se obcas musi pomoci bez ptani;-)

    OdpovědětVymazat
  21. Bosorko,v životě bych nevyhodila něco, co není moje. Ale své vyhozené musím bedlivě schovávat až do příjezdu popelářů, už mnohokrát se stalo, že něco letělo do popelnice a já to našla vyndané a znovu uložené :-)

    OdpovědětVymazat
  22. Baroja si take myslela, ze bych nevyhodila, ale nekdy to proste udelas z lasky;-)

    OdpovědětVymazat
  23. Bosorko,jo, z lásky dělaj lidi věci! :-D

    OdpovědětVymazat
  24. zrovna včera jsem zase v rámci jarního úklidu udělala vítr ve skříních. dle pravidla: co jsi na sebe nevzala jednu sezónu (zimní, letní, dosaď co se hodí), už nevezmeš. Mám spoustu místa na nové kousky. :)

    OdpovědětVymazat
  25. petisee,gratuluji k takovému činu, čeká mě to stejné. Ale čekám, jak tady zase bude nějaká charita. Ono je docela problém se koše hader zbavit, když to nechci rvát do popelnice.

    OdpovědětVymazat