Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

neděle 17. února 2008

Výkřik o pomoc

Jde o hodně.

Už mnoho let mají moje rána zaběhlý rituál.
Vstanu, pustím si jednu s mašinek ve své pracovně a na kmitočtu 145,650 Mhz si poslechnu kroužek radioamatérů, kteří se zde v pravidelnou hodinu scházejí a zahlásí počasí z celé Moravy, přátelsky se pozdraví, řeknou, co je nového, já si "s nimi" vypiji svou první kávu a den může začít. Celé tohe příjemné setkání v éteru by nebylo možné, kdyby se obětaví nadšenci nestarali o převaděč OK0D na Lysé hoře.
Pro člověka, který bydlí v dolíku je tohle spojení s Lysou horou jediné možné, jak slyšet na vlnách přátele z Ostravy, z Frýdku, Příbora, Hranic, Frenštátu, ale i ze Žiliny, či Martina. Lysá hora se postupem času stala pro mě velmi důležitým místem a nic na tom nemění fakt, že jsem na jejím vrcholu nikdy nestála. 
Každý den mi Lysá hora dodá přání hezkého dne a kdy  by si takové místo nezamiloval!
Je pak jen samozřejmé, že se tenhle můj vztah musel odrazit i ve sbírce pohlednic, která vůbec není koncipovaná přísně "zeměpisně", ale spíše srdcem jako sbírka míst, která mám ráda a ke kterým mám nějaký vztah.

Nejstarším klenotem mé sbírky Lysé hory je tenhle z roku 1898
$$OBR317546$$

Pohled na Staré Hamry (r.1905 - na známce císař František Josef I.)
$$OBR317547$$

R.1926. Text na druhé straně:"Milá slečno, zdravím Vás srdečně z naších hor. Vede se nám lépe než v ůřadě, přesto ale často vzpomínám, zda už jste překonala rekord na psacím stroji. Pozdravte též přátele v ůřadě. Melánie"
$$OBR317548$$

R.1938 - na známce E.Beneš s roztomilým textem: "Srdečný pozdrav z výletu. Jsme s Karlíčkem, ale maminka již odjela, protože musela. Pojedli jsme dobrou kávu v hotelu Ivánek a je nám dobře. Rozhlédla jsem se po kraji a je tu krásně.
Teta Matylda a Karlíček"
$$OBR317549$$

R.1943 - na známce A.Hitler a dvojjazyčně: Pohled na Pražmo s lakonickým sdělením: "Posílám pozdravení po ultravysilujícím pochodu. Otta"
$$OBR317550$$

R.1951 - jedinečný výhled z vrcholu Smrku (1278 m n.m.) na Malou Fatru
$$OBR317552$$


Krásná, zachovalá krajina se spoustou malebných scenérií a všudypřítomným klidem, který je tak osvěžující pro nás, co jsme pořád v nějakém stresujícím blázinci.

A najednou mi ze všech možných zdrojů informací začala blikat červená světýlka ohrožení.

Že se blíží velký průšvih, nejlépe popsala Čagi na svém blogu.
Krajině kolem Ostravice hrozí devastace obrovských rozměrů a klidně se pustím do věcného dialogu s každým, kdo si myslí pravý opak.
Prosím vás, moji milí, podívejte se sem a na stránky Lysé hory, kde už jen spousta dalších odkazů svědčí o tom, kolik lidí má tuhle lokalitu rádo a budou bojovat za její zachování v původním stavu.

Nejde jen o to, že tam létají přezimovávat netopýři, žije tam rys ostrovid, jeřábek lesní, čáp černý, datlík tříprstý a je možno najít rostliny úžasných názvů jako je papratka alpská, čípek objímavý, kyčelnice žlaznatá či hořepík tolitový, které jinde už  téměř vymizely.
Jde o to, že si ve jménu mamonu nemůže každý bezohledný developer dělat, co si zamane, bez ohledu na možné následky.
Pokud zvážíte, že je správné pomoci, přispějte svým podpisem k záchraně krajiny, která se rozprostírá kolem královny Moravskoslezských Beskyd.

P.S. Před pěti lety se jeden nadnárodní řetězec rozhodl koupit a zbourat objekt, ve kterém naše rodina léta podniká, aby získal pozemek na dobrém místě pro své aktivity. Obrovským nadšením nás a všech našich příznivců se podařilo shromáždit několik tisíc podpisů na podporu zrušení tohoto devastujícího rozhodnutí ignorantských městských zastupitelů. Podařilo se to i částečně medializovat a poukázat na nečisté praktiky manažerů velkých investorů takovým způsobem, že řetězec nakonec za svých plánů ustoupil.

Moc si přeji, aby se tenhle zázrak opět podařil, snad i díky vám, v krajině kolem Ostravice.

Petici je možno podepsat zde.

29 komentářů:

  1. Lysá hora je nádherná - vřele doporučuji. Je zde moc hezky vidět samovolnou renovaci původní vegetace, z vršku jsou překrásné výhledy, Žilina je z tama daleko cca 60 km a v bufetu vařejí nejlepší bryndzové halušky v ČR.S tou Ostravicí a potažmo všemi \"původními\" vískami přestavěnými na apartmanové lesíky pro VIP klientelu - smutno z toho a především z pocitu marnosti při vědomí, že cílové subjekty hodí petice do záchodu a při spláchnutí se budou smát a navzájem poplácávat po třepajících se břuchách.:(

    OdpovědětVymazat
  2. aproposdíky za odkazy - už dvě hodiny brouzdám po Beskydech

    OdpovědětVymazat
  3. Billy,já vím, že už se tam dost nenávratných věcí stalo, ale snad se to podaří medializovat a někdy jeden kamínek dokáže strhnout lavinu.

    OdpovědětVymazat
  4. Ty pohlednice jsou krásné. Netušila jsem, že člověk z Brněnska může mít takový vztah k Lysé hoře a Ostravici. Doufám, že se ti jednou pohled z vrcholu Lysé bude líbit. Věřím, že svým kamínkem a následnou lavinou ho pomůžeš ovlivnít.

    OdpovědětVymazat
  5. Baru,něco mi přišlo... podívám se na to blíže...*uklidňující úsměv*

    OdpovědětVymazat
  6. čagi,mám těch pohlednic kolem stovky, dalo mi velkou práci z nich vybrat jen pár, na každé je něco, proč by stálo za to ji sem dát.Galahade, copak ti přišlo? Dej vědět, až se blíže podíváš *zvědavý úsměv*

    OdpovědětVymazat
  7. Něco se dá zastavitu nás v Severních Čechách se peticemi a mohutnými protesty podařilo zachránit pár vesnic před těžbou a jejich zbourání, ale na jak dlouho? Víme, jakou sílu mají těžaři a když se ještě připojí všemocný ČEZ, který v posledních dnech ještě silně \"posilil\". Ach jo

    OdpovědětVymazat
  8. Jednu z nejkrásnějších dovolených ještě pod křídly ROH jsem prožila právě na Lysé hoře. Zažila jsem tam takovou bouřku, že se na to nedá zapomenout. To se jakoby otevřela země.

    OdpovědětVymazat
  9. Báro a je někde online petice? Já se asi do těch míst jen tak nedostanu, ale ráda bych se připojila.

    OdpovědětVymazat
  10. mně už ta petice taky přišla a podepsala jsem ji, i když já mám k tomu místu trochu zvláštní vztah. Jezdím tam už přes 20 let a po většinu času mám pocit, že tam chcíp pes. A když tam chce někdo postavit vlek, říkám, proč ne? Jenže na straně za pilou to před pár lety neprošlo přes majitele pozemku, tak to asi zkoušejí na druhé straně. Na jednu stranu chápu, že pro starousedlíky to musí být rána, na druhou stranu nějaké oživení by to chtělo a Sepetná není všechno.

    OdpovědětVymazat
  11. No tak já jsem vpodstatě rodák, že, navíc pod Lysou jsem měla do roku 96 chalupu, Ostravice a Nová Ves, to je jsou pak obce mého mládí:-), každopádně jak říká alenec, chcíp tam pes a jediné co je v okolní krajině vidět jsou domky zbohatlíků ve stylu podnikatelského baroka (stavěj to i v chráněných oblastech se zákazem výstavby, nazvou TO zemědělská usedlost-to se stavět smí, a spočívá to v tom, že se pozemek obežene plotem pro koně) sem tam se dá najít ještě i nějaká ta luxusní restaurace, ale to je všechno. V porovnání s horskými oblastmi v cizině se to tu pojednává dost zvláštně:-(

    OdpovědětVymazat
  12. Ultravysilující pochod:)) No, já to už několikrát absolvoval, ovšem ty, co vybíhají každý den na Lysou jako sport, považuju za blázny:) Ovšem Lysá je podle mě čajíček proti tomu, co jsme absolvovali teď jako 4 cvoci (oni ví, kteří, že:). Smrk - teď v půlce února. Žádná fešácká cestička.. půl metru sněhu a šedesátistupňový nekonečný stoupák. Cca 18 kilometrů a převýšení tak kilometr. A mráz. Z toho bude reportáž;-)Krásné pohlednice, Báro:)

    OdpovědětVymazat
  13. Buteo,těžeřů je třeba se bát, až dojdou zdroje, tak je nezaství nic. A takhle by jednou mohlo dojít i na těžbu u Frenštátu.sedmi, odkaz na petici je v textu \"budou bojovat\". Ještě to víc zvýrazním.Ali, Mod, také mám ráda vybavená střediska a pár sjezdovek není na škodu, ale tady to jde tou nejbrutálnější cestou. A to jsem člověk, který už je zvyklý, že ho v nitru hlubokých hor vítá stánek Algidy.Kamio, to určitě sepiš, ať vím, kam nelézt *veselý mrk*

    OdpovědětVymazat
  14. Bározatím mc nevím vo co de, musím si prostudovat ty stránky petičníků, já jen, aby to nebylo něco jako \"nestavět dálnici a nechat projíždět kamiony vesnicemi a městečky\", jinak jak říkám, tamní krajina je zprasená už tou stávající zástavbou:-(

    OdpovědětVymazat
  15. Baru......tím \"něco\" jsem myslel upozornění na tu Ostravici... *povzbudivý mrk*

    OdpovědětVymazat
  16. Mod,text té petice má hlavu a patu a zdá se mi velmi rozumné zpracovat nový územní plán, protože to je nejdůležitější koncepční dokument, který musí být zpracovaný s co největší pečlivostí a předvídavostí, protože pak platí i deset či více let a na jeho tvorbě je zásadní, aby se podíleli i občané. Zastupitelé jsou mnohdy ve funci jen jedno volební období, ale plody jejich \"práce\" pak sužují jejich nástupce mnoho let potom.

    OdpovědětVymazat
  17. Bárotak to mi nemusíš povídat, to bohužel vím:)), jen říkám, že se bohužel i v rámci územních plánů a zákazů, dá postavit cokoliv, pokud se to správně nazve, petice-nepetice. No a tamtu stránku si pročtu, neboj, jen musím dodělat jednu správu /s není překlep/:-).

    OdpovědětVymazat
  18. je to stejne zajimave, jak se ten svet behem nekolika malo let dokaze zmenit...uvidime jak to bude vypadat az budeme mit deti my ;)

    OdpovědětVymazat
  19. Souhlasím, že je to díra, kterou hyzdí šedivé paneláky a svítící hotel Sluníčko. Samotné je mi z naší obce spíše blbě, naštěstí je ještě kam zajít do lesa a spravit si potřeby na estetiku. Je zajímavé, že když chce něco postavit občan Ostravice, má s tím obrovské problémy, ale když si má postavit zemědělskou usedlost, o jaké psala Mod, nějaký přespolní, tak jde všechno, vše je jen o penězích. Tyhle barokní usedlosti se rozplazí po stráních s výhledem na Lysou, na cenných lukách se postaví golfová hřiště a nově taky vznikne cca 2000 parkovacích míst? Vždyť zhruba tolik nás je stálých obyvatel! Přitom by to šlo úplně jinak. Ostravice je zajímavá především svým přírodním bohatstvím, svou historií a drsným životem pod horami, hamrami, máme tady několik ve světě uznávaných umělců...stačilo by vypíchnout tyhlety věci, začít stavět na téhle výjimečnosti. Hotely, aquaparky, sjezdovky a golfová hřiště rostou všude jak houby po dešti, za chvíli to bude nuda... ale nenávratně kvůli nim ničit tahleta cenná místa mi příjde velká škoda, jednou budeme pěkně litovat. Nesmíme to tu konzervovat, ale takový překotný a necitlivý zásah bude jednou velký průser.Petici organizují lidi, kteří toho o téhle obci ví nejvíce, to můžu zaručit. Diskutovala jsem o tom s biologem z Ostravské univerzity, ostravickým rodákem, můj otec byl před několika lety v zastupitelstvu a tak znám různé studie i jiné věci, které mě vyvedly ze sladké naivity, krajinářství studuju.. mám už na to svůj názor a je třeba si to všechno přečíst, protože vše má své klady a zápory a já bych nic mně neznámého nepodepisovala...

    OdpovědětVymazat
  20. Kamio,reportáž ze Smrku napiš. Jsem zvědavá, jak to pojmeš, když sis tu fešáckou cestičku vybíral ty a na mé zkušenosti jsi nedal;-)Hele příště to vemem mojí zkratkou, Danuš si ji pochvaluje:)))

    OdpovědětVymazat
  21. Chucpálně mimo mísu...Sorry, ale zastupitelská elitokracie je stejné svinstvo jako petiční lůzokracie. Podobné protesty by neměli podepisovat ti, kteří neznají konkrétní souvislosti, nežijí v místě a mají pouze jednostranné informace. A to je právě můj případ. Pro odlehčení: http://www.ateo.cz...ict//2.930.jpg ;)

    OdpovědětVymazat
  22. aTeo, problém petic je v tom, že jde hlavně o to, kolik podepsalo... asi je dost divné chtít podpis po někom, kdo si o Ostravici přečetl jeden článek... no ale je super, že už nehrozí, že by se ke mně kvůli podpisu nastěhovala STB...

    OdpovědětVymazat
  23. čagi,ten stoupák, kde byl sníh na větvích přimrzlý do směru větru (nikoliv po těžnici) jsem nevybíral já!

    OdpovědětVymazat
  24. Buďme rádi, že jsme tam nepřimrzli taky, někteří tam zůstali (ale místo nich tam má pomníčky John Lennon a Jan Palach, divné ne?)... ale vše špatné je k něčemu dobré, alespoň máš teď o čem psát;-)

    OdpovědětVymazat
  25. Mod, mám teď práce nad hlavu, ale na tu Ostravici jsem si ten čas udělat musela, pak by mě to mrzelo. Jsi fajn, že se mrkneš.Čagi, dostala jsem se na poznávací seminář, který byl zaměřený na to, jak využít peníze z EU na rozvíjení věcí, typických pro danou lokalitu. To je podle mě cesta, kterou by to mělo jít i u vás.Teo, s tím souhlasím, podud sem přijde někdo, kdo má okolí Lysé hory rád, ať si sám zváží, zda podepsat, ostatní se mohou pokochat obrázky a jít dál... Nejsem buřič za každou cenu, ale tohle mi za to stálo.Kamio, snad nám ten výšlap stihneš přiblížit mezi montováním stropnice a tapetováním jádra /povzbudivý úsměv/

    OdpovědětVymazat
  26. Báro,snad ano, ale ještě nemám tu vrtačku;-)

    OdpovědětVymazat
  27. Kamio,tak to jádro vytapetuj něčím jiným!

    OdpovědětVymazat
  28. Báro,že mě to hned nenapadlo, díky! A já si říkám celou dobu k čemu jsou ty bankovky, co jsem našel zašité v polštáři po původním majiteli s kriminální minulostí!

    OdpovědětVymazat
  29. No, teď jsi mě rozesmál, to bude krásné jádro!

    OdpovědětVymazat