Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

neděle 8. dubna 2007

Jednou nahoře, jednou dole

Přítel nejvěrnější ...Zas mě ten život zaskočil

Potkáváme se často.
Já jdu do baru (do práce!) a on jde s pejskem.
Ten děda už má tolik let, že nedokážu poznat kolik, a zrovna tak starý je ten pes.
Poslední dobou jsme se začali zdravit, vlastně přesně od té chvíle, co uviděl že mám taky pejska.

Náhle jsme měli společné téma.

Dva úplně cizí lidé, vzdáleni od sebe přes dvě generace, ale ti pejsci propojili na chvíli naše životy.
Už vím, že je vdovec, že má velkou zahradu a v ní spoustu květin a doma také spoustu květin a pejsek je fena a má dvanáct let. A taky, že pohřbil syna a dcera bydlí daleko a tak si povídá jen s Pajdou a občas s cizími lidmi. A o mně ví, že můj pejsek je taky fena a jmenuje se Ťapka a jinak nic, protože jsem to vždycky já, kdo poslouchá...

V pátek na mě čekal, v ruce držel velkou kytku čerstvě natrhaných narcisů a když mi ji podával, tak se mu třásla brada a v očích měl slzy.
Hrklo ve mně, co se stalo.
"Pajda...," vzlykl děda a slzy se mu rozkulálely po tváři.
"Ach..," co na to říct, hladím ho po rameni, je o hlavu menší než já, seschlý stářím a teď i smutkem.

"Chcete se na ni podívat?" překvapil mě svojí otázkou.

NE! zařve mi v hlavě, ale jdu.

Vysmrká se do velkého kapesníku, utře oči a odemkne velká vrata.
Z průjezdu rovnou do kuchyně, všude vzorný pořádek, a kde je možné, tam jsou v květináčích nějaké rostliny, na první pohled s láskou opečovávané.
Neptá se a staví na kávu. Nevšimne si mého kradmého pohledu na jeho kuchyňské hodiny a šotoří se kolem sporáku.
Při kávě mi líčí svůj život, poslouchám, přikyvuji, šťastná, že se v hovoru i dvakrát zasmál.

Pak střih, znovu smutek, znovu slzy a ještě jednou stejná otázka:"Chcete ji vidět?"

Jako loutka jsem vedena do obýváku.
Ležela na stole v igelitovém pytli a kolem ní rozestvěné hořící svíčky... proboha... do očí mi hrkly slzy také, ale ne nad psem, ale nad nešťastným dědou.
Chvíli stojíme a já nevím, jak tenhle okamžik přerušit a utéct co nejrychleji a co nejdál.

"Zítra ji pohřbím," přerušil sám děda to mrtvolné ticho pokoje a vracíme se do kuchyně.
V slzách se loučím:"Já se u vás zase stavím..."

Stojím opět na ulici, za mnou jen zvuk otáčejícího se klíče v letitém zámku a představa starého muže v jednom pokoji s mrtvým psem...

.

.

.

.

.

.

Leží mi to v hlavě celý den...

V úterý ho vezmu do psího útulku vybrat nového pejska.

Bože dej, ať mě neodmítne...

36 komentářů:

  1. Vidíš a já se tu tiše vztekám, že je odpoledne a já ještě nedostala dobré ráno.Nevím Báro, třeba pojede, ale třeba ne, protože bude vědět, že by ten pejsek jednou mohl v tom útulku skončit znova, nebo třeba proto, že některá bytost je tak nenahraditelná, že to prostě nejdehttp://www.avocode.bloguje.cz/192718-skoro-13-let.php

    OdpovědětVymazat
  2. Uvidíš, možno je to moc rychle a bude chtít chvíli počkat. Hned ve čtvrtek večer nebo podle času, napiš. Jsem zvědav

    OdpovědětVymazat
  3. Mod,sotva mi oschnou jedny slzy, tak mě dojme Tvoje Madlenka...Nebudu na dědu naléhat, nechám to na něm, jen mě nic lepšího nenapadlo...

    OdpovědětVymazat
  4. Jsi hodná holka a máš srdce tam, kde má být. Pozdravuje dědu i za mne. Útulek je dobrý nápad, je dobré si znovu pořídit pejska.

    OdpovědětVymazat
  5. Buteo,určitě napíšu, jak to dopadlo.Gombo, už jsem se dívala, za zkoušku to stojí, ale nic nebudu lámat přes koleno, jak říkala Mod.http://www.djax.cz/olomouckyutulek/gallery.php?akce=galerie_ukaz&galerie_id=1

    OdpovědětVymazat
  6. Hm, smutná věc ale s tím ůtulkem to ještě uvaž. Jestli je tomu pánovi tolik tak nového psa? Kdoví na jak dlouho. Zní to divně ale ten pes půjde z ůtulku a za měsíc může být zpátky.Těžká volba.

    OdpovědětVymazat
  7. Báro,To je smutné. I takové věci se stávají. Mi umřel náš Edan v náručí. Měl by si pořídit nového. Kdyby žádného, bude to asi horší... Já už psa nechci - do bytu ne. Ale k domku... Ti psi se budou mít všude lépe, než v útulku.

    OdpovědětVymazat
  8. Motoneználku,taky už mě napadlo, zda bych pak zvládla dva psy. To naše je zatím odrostlejší vořeší štěně, tak třeba by nějakého kámoše výhledově nesežralo. A při velikosti našeho bytu, dvora a zahrady bychom se taky všichni netlačili moc na těsno.

    OdpovědětVymazat
  9. Kamio,do bytu bych psa nikdy nechtěla. Vidím, jak ten náš potřebuje to vyblbnutí venku a dobře vím, že bych vždy neměla čas s ním jít. Můj pes v bytě by byl chudák, to bych nedopustila.

    OdpovědětVymazat
  10. Báro,že by opět stejný pohled na svět? :))

    OdpovědětVymazat
  11. Kamio,tohle musí být přece jasné každému...

    OdpovědětVymazat
  12. Mno:-)Já žila v bytě v Praze 15 let s jedním kokrem, 8 se dvěma, 6 se dvěma a jednou labradorkou, 3 s jedním a dvěma labradorkama,jediný zásadní rozdíl který v tom shledávám já, je pohodlnost psích pánů, takhle je totiž vypustím ven tak, že otevřu dveře a pak je zas otevřu, když je vpustím, v Praze jsme museli 3x denně na krátkou a 1x na dlouhou procházku.No a z Prahy jsme je nakonec odvezli kvůli Gerinčině artróze, protože nemohla chodit po tvrdém betonu.

    OdpovědětVymazat
  13. Čímž jsem teda chtěla říct, že se s myšlenkou \"pes v bytě je chudák\" neztotožňuji, chudákem se stane člověk v momentě, kdy si pořídí psa:-))

    OdpovědětVymazat
  14. Mod,MŮJ(!) pes by byl v bytě chudák. Kolikrát nejsem doma i dvanáct hodin, to bych byla idiot, abych si pořídila psa do bytu. Musí se jim dát to, co potřebují, ty jsi jim to dát mohla, pak je to OK.

    OdpovědětVymazat
  15. Smutna historka, me nicmene asociuje morbidni scenku, pri vzpomince na ni rvu smichy dodneska. Kamaradka od nepameti chodila/nechodila s hochem. Hoch je nyni jeji manzel a maji dve krasne deti, ale to sem nepatri. V dobach, kdy jejich laska byla na urovni \"vobcas se vidime\", prilitla jednou kamaradka ke mne a vychrlila \"notenjehofotrjeuplnejpicus!!!\"Po chvili vydejchavani se po vybehnuti k nam do ctvrteho patra mi vysvetlila, proc je ded jejich deti picus :) Hoch s rodinou meli pejska, pudlika Bena. Ben byl posledni roky zivota nemocny - rozedma plic. Jdnoho dne skonal, vsichni to tak nejak cekali, nikoho to tedy nevzalo tak, jako by to bylo nahle. Panicek nicmene povazoval za vhodne obejit celou rodinu s dva dny mrtvym Benem v naruci, coz cinil tak, ze neohlasen zazvonil u pribuznych, na rukach mu visel jiz lehce modry pes, takze pribuzni, kteri otevreli, kolabovali..

    OdpovědětVymazat
  16. Terrynko,to je síla!! Není nad to, dobře odlehčit situaci :))

    OdpovědětVymazat
  17. dodneska se bavim predstavou tech konsternovanych lidi, jak se asi tvarili, kdyz popatrili na modrofialovou mrtvolku pudlika v naruci a bez pozdravu vyslechli \"Benicek nam uuuumreeeeeel!!!! beeeeee!!!\" :)

    OdpovědětVymazat
  18. Terry,to byl normální sadista :))))

    OdpovědětVymazat
  19. Spisvazne dement, potvrdil to nekolika dalsimi ciny, ale obchazeni pozustalych s Benikem se mu prekonat nepodarilo :)

    OdpovědětVymazat
  20. Báronemohla, musela, když už sem si je pořídila, nicméně 3 velcí psi ať v bytě nebo v baráku se zahradou, znamená nikdy společná dovolená, žádný společný víkend mimo objekt, nebo třeba společná večeře třeba jen v Praze:-),protože my je tu nenecháváme samotné dýl než třeba 2-3 hodiny:-))))

    OdpovědětVymazat
  21. Terrynko,hlavně když jeho syn není podobný trotl :)Mod, až teď jsem musela lidi kolem sebe ještě rozdělit na \"psové\" a \"nepsové\" a například k rodičům už vím, že je lépe chodit bez psa. O třech psech nemluvě.

    OdpovědětVymazat
  22. Baro, ohledne syna s radeji - z ucty ke kamaradce - zdrzuji kmentaru :-)))

    OdpovědětVymazat
  23. My jsme nastesti vsichni \"pes pozitiv\", takze kdyz k nasim prijdu bez hyeny, dostanu pojeb, ze si nasich netopejr nema s kym hrat :-)

    OdpovědětVymazat
  24. Chudák pán. Já nevím co je horší, jestli když zbyde pes po pánovi nebo pán po psovi.

    OdpovědětVymazat
  25. \"Lepsi\" je pan po psovi. Pes neresi, co bude, az pan nebude. Pes je stastny, ze ma pana a miluje ho bez vyhrad do chvile, kdy jeho pritomnost prestane vnimat. Horsi je pes po panovi...

    OdpovědětVymazat
  26. Helazd,já to vidím jako Terrynka, psovi nevysvětlíš... Já byla vždy \"pes neutrální\" se sklonem ke kočkám. A s tím naším nalezencem se nám přišlo domů i hodně milého.Sharkane, dnes odpoledne se snad uvidí, možná přijedeme s malinkou Pajdou.

    OdpovědětVymazat
  27. ehm, tam melo byt \"zoufala beznadej\"... ale urcite jste si to vsichni prelozili spravne...

    OdpovědětVymazat
  28. :o(Pamatuji, jak jsem s kamaradem pohrbival jeho fenku, jezevcici, kterou nam pred ocima prejel nejakej ... ridic :o( Ta zoufala nadeje byla neskutecne drasava... ona brecela, on se ji snazil postavit na nohy doufaje, ze se na nich udrzi a pobezi dal, jako by nic... jenze neudrzela... po par minutach umrela v hroznych bolestech. Kdyz jsme pro ni kopali hrobecek, oba jsme breceli jako kluci... a neni to zas tak davno. Jmenovala se Kikinka a at je ji zeme lehka...

    OdpovědětVymazat
  29. Gino,to s tím pejskem je tak smutný...\"postavit na nožičky...\" ty mi dáváš po ránu.A pak to ještě rozhrábneš zoufalou beznadějí... nechceš to raději něčím ještě napravit?

    OdpovědětVymazat
  30. Naopak, Báro... chystám se napsat o tom krátký článeček věnovaný téhle vzpomínce... nějak na mě padlo něco...

    OdpovědětVymazat
  31. Gino,ale ne tak smutně, jo? Prosím... :-)

    OdpovědětVymazat
  32. Záleží na každém, jak se s tím smíříJá si myslím, že na smrt zvířátka je nejlepší náplast pořídit si nový. Nám před dvěma lety umřela kočička, teda spíš jsme jí museli nechat navždycky uspat, protože na tom byla zdravotně špatně a doktorka říkala, že by se už jen trápila. Hned jsem chtěla, abysme koupili novou, ale mamka nechtěla, že je to moc brzy. Teď žiju s přítelem a ten zas kočku chce, až budeme bydlet v domečku. Je to prostě individuální, někomu to může pomoct zapomenout, jiný zapomenout nechce, chce si nějakou dobu prožít ten smutek, že ztratil něco (někoho) blízkého.

    OdpovědětVymazat
  33. Kamilo,probírala jsem to docela dost a co člověk, to jiný názor, každý to bere podle sebe a já bych volila nového pejska (kočičku), abych měla nějaké starosti a netrápila se v prázdném domě.

    OdpovědětVymazat